Kreativka i mama Mateja Listeš stoji iza prekjut novog, domaćeg brenda – Kjutak. Riječ je o malom obrtu koji ručno izrađene proizvode za najljepše uspomene, a u razgovoru za Divu, Mateja nam je otkrila kako je sve krenulo, gdje možete pronaći njezine proizvode i kakvi su planovi za budućnost.– Nekako sam se cijeli život bavila kreiranjem i umjetničkim izražavanjem kroz DIY kreacije, nema što nisam pokušala izraditi. Isprobavala sam različite stilove dizajna, tehnike crtanja, šivanja, oblikovanja papira, ručne izrade predmeta, ukrasa, nakita, natpisa, što god mi se činilo zanimljivo. Kada sam postala mama, kao da mi je postalo jasno u kojem smjeru bih trebala ići s tim svojim kreiranjem. Odabrala sam ručno izrađivanje personaliziranih dječjih i baby ukrasa, s ciljem da svaki od njih postane predivna uspomena koja će dječje sobice i njihov dom učiniti posebnim i malo više kjut. U tome sam pronašla svoju kreativnu i karakternu nišu i baš se zabavljam sa svakim proizvodom – ispričala nam je.Što se tiče izrade proizvoda, važnost stavlja ne ekološki osvještenu proizvodnju, a posebno na zero waste filozofiju:– U kreativnom procesu sam još uvijek old school pa mi je prvi korak najčešće olovka i papir. Skiciram, crtkaram, kombiniram puno ideja, likova i scena prije nego ih krenem digitalno dizajnirati. Tehnike mi jako variraju, od digitalnog crtanja do rezanja papira, slikanja, lijepljenja i pletenja. Čak eksperimentiram i s 3D printanjem za određene manje dijelove, ali to je ideja za budućnost.Volim kombinirati materijale jer tako otkrivam drugačije perspektive dizajna. Sve više gledam kako koristiti reciklirane materijale, od tekstila za proizvode do ukrasnih kutija u kojima ih šaljem. Jako mi se sviđa ‘zero waste’ filozofija u kojoj se svaki centimetar materijala pokušava maksimalno iskoristiti u procesu proizvodnje fizičkih proizvoda. Od svakog papira, vinila, tekstila, špaga i svega što koristim čuvam viškove i iskoristim u drugom projektu, čak i kad nije za Kjutak. Naravno da nikada nije baš ‘zero’, ali cilj mi je biti što bliže tome. – Kako nam otkriva, na takav pristup vjerojatno je utjecalo njezino djetinjstvo i studentski dani kada nije baš imala novca za nove materijale, a roditelje se nije moglo žicati za ‘tamo neke krpice i boje’ pa je ‘bilo snađi se druže’ ako hoćeš nešto samostalno izraditi. Također je dala i savjet za one koji žele krenuti u DIY projekte: uvijek se može naći materijal i apsolutno sve se da iskoristiti.Svi proizvodi su baš jako kjut, a estetika samih proizvoda prati nježne boje i zaigran dizajn koji se može uklopiti u svaku dječju priču:– U jednoj riječi kjut-zabavno-boho-nježno-moderno-dječje-zaigrano. Volim razmišljati o ambijentu koji će Kjutak proizvodi stvoriti u dječjem prostoru, kako će se uklopiti u svaku dječju priču i na kraju ono najvažnije, kako će dijete reagirati kada ima takav ukras u svojoj sobi. Zato sam odabrala estetiku koja vizualno odiše toplinom i zapravo je bezvremenska zbog nježnih boja i zaigranog dizajna, iako su takvi tonovi danas postali trendi, pogotovo na Instagramu. Na proizvodima poput kasice volim staviti zabavne poruke o štednji koje su po svom tonu u skladu sa stilom Kjutka – objasnila je Mateja.– Zapravo naziv brenda jako dobro opisuje i filozofiju koju sam zamislila iza njega. Sve što izrađujem, voljela bih da bude kjut. I da takvu reakciju izazove kod roditelja i djece. Inspiracije ima puno, a najviše me inspirira okolina. Volim promatrati lijepe stvari koje me okružuju, boje prirode, razmišljam što želim vidjeti i u sobi svog djeteta. Kjutak proizvodi za mene nisu samo predmeti, već uspomene koje ja kao mama želim sačuvati i opet gledati za 5, 10, 20 godina, uz neizbježne suze radosnice i kokice. Tako je između ostalog nastao okvir jer sam htjela lijepo mjesto za spremiti narukvicu iz rodilišta i djetetovu prvu dudu – otkriva nam.– Najnoviji Kjutak proizvod je otisak bebinog stopala ili dlana koji sam napravila za svoju kćer i svaki dan me neopisivo razveseli. Želim sve više raditi proizvode koji imaju nekoliko namjena: estetsku kao ukras, emotivnu kao kjut uspomena i funkcionalnu za nešto dodatno, poput kasice za štednju koja se pokazala kao vrlo tražen proizvod – dodala je.Na pitanje koji joj je predmet koji je izradila posebno drag, odgovara: – Ufff, može li mama reći koje dijete joj je posebno drago? Ali, ako moram izdvojiti nekoga (nadam se da proizvodi ovo neće čitati), izdvojila bih balon jer predivno izgleda dok visi u sobi ili na polici, a baš ih uživam izrađivati. Također, slažem se s Winnie Poohom koji je rekao nešto u stilu ‘Balon nikoga ne može ne razveseliti’. I to je stvarno istina. Moram još izdvojiti i kasice jer se kod njih trudim uvijek povezati veselu poruku s vizualnom temom, a uz to imaju i konkretnu funkciju štednje pa nisu isključivo ukrasne namjene. –S obzirom na to da je tek krenula s Kjutkom, društvene mreže Instagram i Facebook glavni su izlog proizvoda koje izrađuje. Putem njih odvija se i naručivanje te dogovor za personalizaciju ukrasa.– Kako bi rekli mladi, za narudžbe mi slajdajte u DM Kjutka – našalila se Mateja.Otvaranje vlastitog biznisa nikome nije lak pothvat, no Mateja je izdvojila nekoliko trenutaka koji su joj bili najveći izazovi u pokretanju Kjutka.– Najveći izazov vjerojatno je bio onaj ‘aha sad sam sama sebi šefica’ moment koji mi je totalno okrenuo mindset jer sam shvatila da slijedi potpuno drugačiji način rada, čak i života. Da, više nemam fiksno radno vrijeme pa imam puno više ‘slobodnog’ vremena. S druge strane, kao poduzetnica sve hendlam sama, razmišljam o 497 stvari paralelno (OK ne baš toliko, ali skoro). Uz osnovni dio oko dizajniranja, kreiranja i izrade proizvoda, treba voditi računa o računima, nabavci materijala, promociji, fotkanju, komunikaciji s ljudima i svemu nečemu.– Istovremeno je neopisivo dinamično i uzbudljivo i to mi je super. Sa životne strane nema plaćenog bolovanja ako ti je dijete bolesno, kada vrtić ne radi obično ne radim ni ja ili koristim njeno vrijeme spavanja za izradu ukrasa. Zato bih rekla da je najbolji odgovor na poduzetničke izazove steći sposobnost prilagodbe i raditi na svojoj fleksibilnosti. Nekoliko dubokih udaha u stresnim situacijama također pomaže. –Iako je tek krenula s proizvodnjom svojih proizvoda, planova za budućnost itekako ima:– Stalno zapisujem i crtam nove ideje, imam papiriće s podsjetnicima po cijelom stanu jer nikad ne znaš gdje će te puknuti inspiracija. Ne mogu svi proizvodi izaći odjednom pa planiram kako ih rasporediti kroz godinu, a usput prilagođavati postojeće. Definitivno bih u budućnosti htjela staviti još veći naglasak na ukrase koji nisu samo kjut ukrasi, nego imaju i dodatnu funkciju u djetetovom svakodnevnom životu, poput ploče za organizaciju dana, spavanja ili spremnika za male stvari. Također bih voljela još više kombinirati održive materijale i nove tehnike izrade u svojim kreacijama. –Na kraju, dala je nekoliko savjeta za sve žene koje žele pokrenuti vlastiti posao i početi proizvoditi vlastite proizvode:– Nikad neće biti pravi trenutak za nešto svoje pa zašto ne bi baš sad bio pravi trenutak za krenuti i realizirati svoju ideju. Naravno, ne morate sve odjednom jer bilo kakav dobitak ne dolazi preko noći, osim kad osvojiš jackpot. Mali koraci, mali planovi i male pobjede. Kad vas odbiju, razmislite kako se prilagoditi i nastavite dalje. Postoji mnogo vrata pa pokucajte na više njih dok se ne otvore ona koja tražite. Mislim da je to dobar i zdrav način kako ostvariti ono što želiš, a ne izgorjeti u procesu.– Meni je trebalo nebrojeno dana, noći, sati razmišljanja i promišljanja kako krenuti s tim što sam stvarno htjela. Na kraju sam sve odradila kao flaster. Odlučila što ja želim, za sebe, što mene čini sretnom i povukla potez. Mi smo žene kraljice, sposobne stvarno za sve, ali uvijek je lakše imati podršku svog kralja i kraljevstva, tko god to bio. Imam jednu mantru koju primjenjujem na sve što radim, životno i poslovno, pa možda nekome bude korisna i motivirajuća: bitno da se mi zabavljamo! –