Bila je to 1989. godina. New York Times magazin prvi put spominje termin „brze mode“ (eng. fast fashion). Tada gotovo vizionarski izvještava o novim taktikama dvaju velikih brandova i o njihovu dolasku na američko tržište. Jedna od tajni uspjeha, kako navode, bila je brza proizvodnja i jeftina odjeća. U samo dva tjedna od ideje dizajna do realizacije, kako su izvijestili, u to vrijeme brza moda činila se kao idealan odgovor na sve potrebe suvremenog čovjeka kad je odjeća u pitanju. Dostupna, brza i moderna, gotovo idealna u viziji prodaje i zarade konzumerističkog svijeta i želje za profitom, ali i njihova vjernog kupca. Napokon su haljine poznatih celebova te komadi s modne piste mogli priuštiti i obični ljudi te se pojam „shopping“ počeo transformirati. Više to nije bila samo ljudska izričita potreba za novom odjećom, nego je postao pojam za razonodu. Shopping je postao hobi.Godina je 2020. Danas, nekoliko desetljeća kasnije, modna industrija postaje druga najveća zagađivačica okoliša nakon industrije fosilnih goriva, tako posljednja izvješća nalažu. Čak desetina ukupne emisije ugljikova dioksida koji je rezultat globalnog zatopljenja i klimatskih promjena pripada upravo industriji brze mode. Tri desetljeća kasnije, dok s jedne strane nikad brže, jednostavnije i jeftinije kupci nisu mogli nabaviti komad odjeće, taj proces brzog izmjenjivanja odjeće na policama te stvaranje sve većeg otpada doveo je do velikih posljedica za okoliš.Računica je jednostavna, što se više odjeće kupuje, rastuće tržište jeftine odjeće koje je počelo diktirati kupovnim navikama stvara sve veći negativni otisak na okoliš. Poražavajuća je i činjenica da čak 85% čitavog tekstila završi kao otpad, naglašava World Economic Forum. Štoviše, unutar tog otpada na više od polovici tekstila nalaze se ostaci mikroplastike, što i nije začuđujuće budući da je proizvodnja odjeće od plastičnog poliestera i sintetičkih materijala u stalnom porastu.Eco-friendlyBudući da se na svjetskoj pozornici pojavljuje sve više inicijativa o ekološki održivoj proizvodnji, fashion industrija tome se počinje prilagođavati. Kupci i modni brandovi koji razmišljaju o zelenoj industriji i budućnosti planeta dolaze u fokus te se taktike proizvodnje adaptiraju kako bi imale što manji negativni utjecaj na okoliš. Proizvodi se počinju reciklirati, bilo da su od poliestera ili prirodnih materijala kao što su vuna, pamuk ili lan, a materijali se nanovo iskorištavaju kako bi pospješili politiku ekološki prihvatljive mode.Poljski brand Reserved kojim upravlja društvo LPP S.A. najveći je proizvođač odjeće u srednjoj i istočnoj Europi. U svijetu posjeduje 460 trgovina te se u posljednjih pet godina mogu pohvaliti sa 101% porasta prodaje. Svojim kolekcijama teže zadovoljiti većinu potreba kupaca te kombiniraju klasične komade i originalne ideje modnih pista, ubacujući alternativne prijedloge influencera s kojima surađuju. Jedan je od brojnih uspješnih brandova koji se unazad nekoliko godina transformiraju na održivu proizvodnju. Više ne koriste plastiku nego reciklirani karton prilikom pakiranja i slanja internetskih narudžbi te su tim potezom tijekom dvije godine smanjili uporabu plastike za gotovo 250 tona. Svake godine proizvode više od 1300 revizija u proizvodnim pogonima u Bangladešu kako bi ispitali uvjete rada u pogledu ljudskih prava, plaća i zaštite okoliša.Eco Aware, kolekcija napravljena iz održivih izvoraŠtoviše, iz godine u godinu povećavaju broj ekoloških proizvoda te upotrebljavaju certificirane tkanine, a tu se posebno ističe njihova kolekcija Eco Aware u kojoj se sva odjeća proizvodi upotrebljavajući certificirane tkanine iz održivih izvora.U upotrebi prirodnih materijala kao što su pamuk, lan, svila i konoplja, dobavljači branda Reserved imaju GOTS ili OCS certifikat, odnosno međunarodno priznat tekstilni standard koji pokriva procese manufakture, pakiranja, označavanja i distribucije. Također, OCS standard odnosi se na sve proizvode koji imaju organsku strukturu između 95 i 100%te prati proces sirovog materijala od njegova izvora do finalna proizvoda.Eco Aware kolekcija prati zanimljive odjevne komade koji su napravljeni od raznih održivih materijala. Njih pak krasi različita struktura i sve ovisi o komadu odjeće koji vam zapadne za oko. Tencel, Refibra, EcoVero, Modal i Naia. To su Reservedova certificirana celulozna vlakna koja se koriste u ovoj kolekciji odjeće, nastala u održivoj proizvodnji, a dobivena od drveća. Tencel je proizveden od drvne celuloze, a materijal je izuzetno prozračan i mekan te ne uzrokuje alergije. Refibra je revolucionarna tkanina koja se reciklira od pamučnog otpada i drvene celuloze te se smatra tkaninom budućnosti.Modal se dobiva iz drveta bukve iz austrijskih šuma i šuma susjednih zemalja. Izdržljiviji je od viskoze, stoga i otporan na skupljanje i trošenje, a i odlično upija vlagu. EcoVero je ekološki prihvatljiva zamjena za viskozu te se njegovom proizvodnjom smanjuje emisija stakleničkih plinova za 50%. Naia je ekološka zamjena za acetat koji je u modi poznat kao sintetički materijal sličan svili te se postavlja kao podstava u kaputima i jaknama.Kolekcija nudi ogroman spektar različitih klasičnih komada odjeće za oba spola i sva godišnja doba, te zasigurno mogu zadovoljiti svačiji odjevni ukus. Bilo da su od prirodnih materijala ili celuloznih vlakana, tu se mogu naći glamurozne košulje ili klasična odjela, a neizostavni su i naizgled cozy komadi koji će zasigurno pridonijeti osjećaju udobnosti i unutarnjeg zadovoljstva kada znate da nosite komade koji su nastali upravo iz održiva izvora.Vodonepropusni kaputi, jakne, reciklirane hlače ili haljine od viskoznih vlakana, čitava Eco Aware kolekcija služi kao jedna velika baza Reservedove ekološki prihvatljive odjeće u kojoj će svoje savršene komade moći pronaći i oni najzahtjevniji.Smanjivanje pritiska na okolišCilj Reservedove strategije održiva razvoja jest smanjiti negativne učinke na okoliš u razdoblju između 2020. i 2025. godine te su unutar tih pet godina pokrenute razne inicijative i aktivnosti. Među njima je i prikupljanje rabljene odjeće te je u 2019. godini Reserved prikupio gotovo tri tone odjeće, a sva odjeća darovala se centrima koji će tu odjeću dodijeliti onim najpotrebitijima. Općenito, polovicu bačena tekstila koja završi na otpadu u industriji moguće je ponovo upotrijebiti i uz održivu proizvodnju. Recikliranjem se smanjuje i potreba za površinom odlagališta otpada. Tim postupcima izbjegavaju se dodatni pritisci na okoliš, kao i energetski zahtjevni procesi potrebni za proizvodnju tekstila od sirovih materijala.Zeleni programi i vizija za budućnostMeđu hvalevrijednim inicijativama poljskog branda Reserved je i da do 2023. godine sve tvornice traperica s kojima posluju uključe u program Eco Aware Production, a do 2025. godine svaki drugi odjevni predmet iz kolekcije proizvedu na ekološki prihvatljiv način. Tako bi smanjili vlastitu emisiju ugljikova dioksida za 15%. Neizbježno je da je sljedeće desetljeće za Reserved ključno je u provedbi zelenih programa koje imaju u planu, s vizijom da postanu brand sa stopostotnom ekološkom osviještenosti i to u svim razinama produkcije i provedbe.Međutim, teret brze industrije i mijenjanja proizvodnih procesa nije samo na fashion brandovima. Osim čitanja etiketa unutar odjevnih komada, svjetla se usmjeravaju prema kupcima koji postaju sve osvješteniji u probiranju odjeće i u svojim kupovnim navikama. Međutim, i dalje je to dugačak put za obje strane. S nadom za bolje sutra i na obostrano zadovoljstvo – vrijeme će pokazati, kao i okoliš.Sadržaj nastao u suradnji s Reservedom.