U svijetu u kojem dominiraju masovna proizvodnja i brzopotezna estetika, brend Pech djeluje kao pravo osvježenje – spoj funkcionalnosti, promišljene ljepote i osobnog rukopisa. Iza ovog imena krije se Petra, keramičarka iz Zagreba, koja svakim komadom prenosi priču o strasti, posvećenosti i umjetničkoj slobodi. U razgovoru s njom saznajemo kako je tekao njezin put od fascinacije glinom do brenda koji je sve češći gost u domovima onih koji cijene estetiku s karakterom.Za razliku od današnjih instant ljubavi, Petrina veza s keramikom ima duboke korijene. Radoznalost nije stala na površini predmeta, već ju je gurnula prema istraživanju procesa, tehnika i značenja iza svakog oblika.– Interes za keramiku razvio se rano u mom životu, ali mi je trebalo dosta godina da shvatim kako me interesa na nekoj razini koja viša od same činjenice je li mi npr. neka vaza lijepa. Kako je nastala, kako je oblikovana, koji je proces prošla, odakle dolaze motivi… kako ljudi općenito rade keramiku? Naravno, keramika se radi od puno različitih materijala, u raznim stilovima i tehnikama izrade i čini cijeli svijet za sebe. Mislim da je moj put išao dosta sporo. Krenuo je od uporabe svakodnevnih keramičkih predmeta i primjećivanja onih koji mi se više ili manje sviđaju i zašto. Počela sam više razmišljati o tome. Često bih se sjetila momenta kad sam prvi vidjela osobu kako radi na lončarskom kolu i osjećaja i fascinacije koje mi je to izazvalo. Shvatila sam da me keramika zanima i da me privlači ideja o tome kako bih ja napravila određene predmete – otkrila je.Prvi korak prema tome bila je edukacija, a zatim hobistička izrada uz svakodnevni posao.– Ta, nazovimo djelomična posvećenost keramici za mene konkretno nije funkcionirala. U nekom trenutku sam, nakon što par godina nisam uopće izradila nikakav predmet, odlučila posvetiti se keramici i napraviti posao od tog. Jednostavno je za mene tad bio moment za to – objašnjava.Petra u svom radu njeguje ravnotežu između oblika i boje, svjesna kako je u keramici, baš kao i u životu, previše – jednostavno previše.– Od početka rada nastojim ‘ne pretjerati’ u smislu da ako je oblik predmeta zanimljiv, preferiram da je boja predmeta jednostavnija, a ako je oblik više standardan i/ili jednostavan, dajem si više prostora za različite boje. Imati neobične ili više složene oblike i staviti kombinacije raznih glazura (boja) bi za moj stil bilo previše svega odjednom – kaže nam.Kao i svaki umjetnik, Petra pažljivo promatra svijet oko sebe, bilježi osjete, emocije, trenutke.– Svatko od nas upija razne podražaje iz okoline koji nas inspiriraju za izradu stvari. Ljudi, događaji, boje, oblici, teksture, zvukovi. Teško mi je izdvojiti posebne momente ili pojave – otkriva.Pech keramika briše granicu između svakodnevice i umjetnosti. Bilo da se radi o šalici za jutarnju kavu ili vazi koja krasi stol, svaki komad ima svrhu – i dušu.– Kod funkcionalnih predmeta, postoje standardne forme koje zadovoljavaju funkcionalnost i kod kojih imamo prostora da ih malo izmjenimo kako bi ih učinili svojstvenima svom stilu. Kod predmeta koji nemaju funkcionalni uvjet već je naglasak na dekorativnom momentu ili reakciji koju izazivamo, postoji više prostora za umjetnički izražaj – objašnjava Petra.Proces izrade keramike nikada nije u potpunosti pod kontrolom – a upravo je u toj neizvjesnosti njezina ljepota.– Činjenica je također da smo mi koji radimo keramiku povremeno samo asistenti koji puste glinu da sama sebi odredi formu. Krenemo s jednim, ali ako nismo toliko strogi proces ode u drugom smjeru. –Za Petru, odabir gline i glazura nije samo tehnički korak – to je temelj njezinog izraza.– Izbor materijala mi je jako bitan. Različiti materijali se drukčije ponašaju u procesu, peku na različitim temperaturama i u međusobnoj kombinaciji daju različite rezultate. Nakon testiranja i korištenja više vrsta glina i glazura, sad imam par koje preferiram. Naravno, volim isprobavati nove materijale, ali dobro je imati materijale i kombinacije za koje već znate kako će reagirati i kako će izgledati konačni rezultat – otkriva.Iako većinu svojih predmeta izrađuje u električnoj peći, Petra ne skriva fascinaciju nepredvidivošću koju donosi pečenje u peći na drva.– S obzirom na to da većinom radim predmete koje pečem u svom studiju u peći na struju, prilikom tog procesa otprilike već znam što očekivati jer sam testirala iste materijale više puta. Najveća iznenađenja sad mogu očekivati ako se pridružim pečenju keramike u peći na drva kod kolegice Anje Slapničar i kad koristim nekomercijalne materijale – objašnjava.Jedna od ljepših dimenzija Pech brenda su suradnje s ljudima koji dijele slične vrijednosti i estetiku. Jedna takva suradnja posebno se ističe - s foodblogericom Natašom (Burbon i borovnice).– Suradnja s Natašom je bila jako jednostavna. Imala je ideju za pladanj koju je podijelila sa mnom i pitala mogu li je realizirati. Sama sam ranije razmišljala o nekim drukčijim oblicima za posluživanje hrane. Naravno, odlično je što je Nataša bila zadovoljna i što je napravila lijep online sadržaj s pladnjem kao primjer kako ga ona koristi. Nataša mi je od početka jedna od najdražih kupaca i uvijek prati što se događa i često me spomene ili pozove na suradnju kao što me zvala na radionicu izrade matcha napitaka u suradnji s brandom Samomatcha – kaže Petra.Za Petru, uspjeh nije samo u prodaji, već i u odnosu koji gradi s ljudima koji njezine predmete koriste.– Prije svega mi je bitno da su kupci zadovoljni i ako mi se nakon kupnje jave i/ili pošalju sliku meni je to i više nego dovoljno. A naravno kad netko tko je popularan, ima puno followera i dobar sadržaj na društvenim mrežama objavi moju keramiku, to znači jako puno za promociju brenda "Izdvojila bih kao značajnu, suradnju s Ivanom Bekavac koja je prva za svoj 201 studio naručila moje posuđe. Također, u 201 studiju su redovito izložene Pech šalice, poneki tanjurić, vaza – otkriva.Iako danas Pech broji na desetke, možda i stotine keramičkih predmeta, Petra se i dalje s posebnom emocijom vraća onom prvom.– Misli me najviše vraćaju na prvi predmet koji sam izradila, a to je sjajni crni vrčić s jednom zelenom linijom na rubu. Od drugih predmeta najviše volim šalice i vaze pečene u peći na drva jer imaju razne efekte u glazuri. Iza procesa pečenja na drva stoji i dodatnih nekoliko dana truda, zajednički rad više ljudi – cijeli proces je jako drukčiji od pečenja na struju pa su ti predmeti odraz velike želje i energije i resursa koje su im posvećene. –Za razliku od današnjih instant procesa, keramika traži čekanje, ponavljanje, greške – i puno strpljenja.– Keramika je posao koji zahtjeva vrijeme da predmet izradite, čekate da se osuši, ispečete u peći, poglazirate i ispečete opet da se glazura otopi i trajno primi za predmet. Tako da je isprobavanje raznih materijala, kombinacija i temperature investicija u materijal i vrijeme. Uči strpljenju i trenira ga jer ako pogriješite u bilo kojem trenutku, riskirate da je sav posao od početka bio uzalud – ili samo lekcija – kaže nam.Određivanje cijena ručno rađenih predmeta često je jedan od najtežih zadataka za kreativce. Petra iskreno progovara i o tom izazovu:– Izazovno mi je nekad odrediti cijene. Kako naplatiti utrošen materijal i rad zajedno kao gotov proizvod tako da je cijena istovremeno prihvatljiva meni i širom krugu kupaca, jer svi imaju različitu kupovnu moć. Ideja o uporabi povoljnijeg materijala ako on podrazumijeva lošiju kvalitetu, a samo u svrhu manje konačne cijene, nije nešto na što želim staviti svoj pečat. –U doba kada vizualni šum sve više dominira svakodnevicom, Petra svjesno bira jednostavnost – no ne onu dosadnu, već onu koja komunicira kroz detalje.– Osobno stavljam funkcionalnost na prvo mjesto i radim jednostavnije oblike na svoj način te im eventualno uz osnovne glazure dam i malo različitih boja ili efekata u glazuri da su unikatniji i zanimljiviji. Predmete u kojima se spajaju zanimljiviji oblici ili teksture s raznim bojama ostavljam više za kreativni smjer rada koji trenutno ne eksponiram puno – otkriva.U novim kolekcijama, Petrin pristup je uvijek promišljen – manji broj komada koji otkrivaju interes publike i definiraju daljnji smjer. Prilikom izrade nove kolekcije uvijek je bolje krenuti s malom količinom i vidjeti kakav je interes kupaca. I Petra s entuzijazmom gleda unaprijed, balansirajući između komercijalne izvedivosti i umjetničke slobode. Planova ne nedostaje.– Planovi za budućnost su mi nastaviti neke suradnje, dodatno se educirati i nastaviti razvijati više linija proizvoda. One koje mogu izraditi od komercijalnih materijala i u svom studiju kao jedan i prikupljati i razvijati svoje materijale i sudjelovati u paljenjima keramike u peći na drva kao drugi smjer. Imam par ideja koje već dugo želim realizirati pa možda i one dođu na red kao nešto treće – zaključila je.