U srcu Gorskog kotara, u mirnom selu, supružnici Iva Starac i Sven Marenković kreiraju predmete koji pričaju priče o strpljenju, estetici i poštovanju prema materijalu. Njihov Studio Aeterra nije samo prostor rada, već laboratorij u kojem se spajaju različiti umjetnički izrazi – od slikarstva i drvorezbarstva do dizajna i DIY eksperimenata.Kada je riječ o autorima iza Studio Aeterra, riječ je o tandemu u kojem se spajaju dvije umjetničke vizije i iskustva. Iva je slikarica s Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, dok je Sven prije nekoliko godina otkrio svoju strast prema radu s drvetom. Zajedno su odlučili preseliti u malo selo u Gorskom kotaru, gdje su dobili prostor za rad koji zadovoljava sve njihove potrebe.– Iza Studio Aeterra stoje supružnici Iva Starac i Sven Marenković. Sven je prije nekoliko godina otkrio afinitet prema radu s drvetom, a ja sam oduvijek znala da ću biti slikarica te sam završila Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu. Zajedno smo se preselili u malo selo u Gorskom kotaru, gdje oboje imamo prostor za rad koji zadovoljava naše potrebe – otkrili su nam.Ideja za Studio Aeterra razvila se prirodno, iz želje da se objedine njihove kreativne energije i hobiji. Iako je Sven prvotno izrađivao okvire za Ivine slike, s vremenom su odlučili formalizirati zajednički rad pod jednim imenom, spajajući estetiku ručnog rada i ljubav prema kvalitetnim materijalima.– Ideja za zajednički studio nastala je prije otprilike godinu dana, budući da smo ionako već radili zajedno. Sven je pretežno izrađivao okvire za moje slike, ali kako se njegovo poznavanje materijala i zanata produbljivalo, odlučili smo ujediniti kreativne snage. Oboje imamo puno zanimacija i hobija, pa nam je bilo potrebno objediniti ih pod jednim imenom. Težimo sličnoj estetici, cijenimo ručni rad, kvalitetne materijale i toplinu drveta - predmete izrađene s namjerom i one koji imaju povijest. Sven izrađuje namještaj, stilske okvire i funkcionalne predmete, bavi se glazbom, fotografijom i stoji iza naših video uradaka koje imamo na društvenim mrežama. Ja, uz slikanje, nastojim umjetnost primijeniti na sve aspekte života. Izrađujem nakit, skupljam staro pokućstvo i preuređujem ga, a izrađujem i predmete od papier-machéa - u esenciji sam 'DIY-er', a od preseljenja sam i veliki zaljubljenik u vrtlarstvo – ispričala je Iva.Njihova kreativnost ne poznaje granice i upravo ta otvorenost prema različitim materijalima i tehnikama definirala je jedinstveni izraz Studio Aeterra. Inspiraciju pronalaze u predmetima s pričom, u sporom i promišljenom stvaranju, i žele da se publika u njihovim djelima prepozna jednako koliko oni uživaju u samom procesu.– Naši različiti interesi i hobiji inspirirali su nas da naš studio ne bude samo klasična keramika ili slikarstvo, nego spoj raznih materijala i tehnika, ali najviše činjenica da uživamo biti okruženi predmetima s pričom. Razumijemo da je to privilegija, jer nema svatko vremena posvetiti se sporoj izradi i kreativnom putu. Želimo ponuditi nešto osobno i unikatno, u čemu se i drugi mogu prepoznati te uživati u tome kao što i mi uživamo u stvaranju toga. –Kreativni proces u Studio Aeterra oblikuje intuicija i dugogodišnje iskustvo. Svaka ideja razvija se kroz dijalog sa samim materijalom – bilo da se radi o slici ili predmetu od drveta – a priprema i realizacija zahtijevaju pažnju i strpljenje.– Rekla bih da nijedna ideja nema svoj završetak - ona je proces i dijalog koji imam sa slikom. Slikajući otkrivam nova saznanja i pravu stvarnost. Moj proces je pretežno intuitivan, iako zapisujem svoja promišljanja. Sve vizualne utiske fokusiram na platno, a ono nastaje iz memorije i podsvjesnog. Za mene je to ponajviše misaoni proces, no iza njega stoji naravno puno godina rada, učenja i priprema. Radi se na sebi i svome umijeću, svaki dan, a od pripreme do početka samog procesa slikanja prođe dosta vremena. Potrebno je odabrati platno, primirati ga, a tu mi Sven uvelike olakšava fizički posao jer on izrađuje podokvire i pomaže mi napeti platno na okvir. Naposljetku slikam iz potrebe, isto tako izrađujem predmete iz potrebe za tim predmetima, rađe ću napraviti po svome nego kupiti, tvrdoglava sam na taj način. Kod predmeta od drveta, Sven prvo skicira dizajn na papir, potom izrađuje model u CAD programu (npr. Shapr3D), a zatim ide u radionu. Ako je predmet kompleksan, prvo radi model kako bi provjerio funkcionalnost dizajna, a tek potom izrađuje konačni predmet. Puno se isprobava spojeva i materijala kako bi rezultat bio funkcionalan, estetičan, jedinstven i dovoljno jednostavan za eventualnu replikaciju – otkriva Iva.Inspiracija dolazi iz promatranja prirode, svjetla i veza koje oblikuju našu svakodnevicu, dok Sven crpi ideje od majstora iz Japana i Skandinavije te društvenih mreža, uvijek tražeći kvalitetne materijale i unikatne komade drveta.– Živim umjetnost, stalno vrtim slike i ideje u mislima. Najviše inspiracije crpim iz prirode, načina na koji svjetlost obavija forme, kako naš horizont povezuje, tragovi koje ostavljamo gradeći, putujući, šireći se. Nastojim istaknuti ono predviđeno, nevidljivo, veze i uzorke koji povezuju naizgled nepovezive stvari, za mene sve ima značenje, samo treba znati kako gledati. Sven se inspirira radovima drugih stolara, osobito japanskih i skandinavskih majstora poput Nakashima obitelji, Hansa J. Wegnera te novijih poput Natsukija Ishitani, Nicka Pedulle i Takuroua Seinoa. Ideje pronalazi i na Pinterestu, Instagramu i sličnim platformama. Što se tiče materijala, s obzirom na ograničenost ponude u Hrvatskoj, trenutno radi uglavnom s hrastom, sapelijem, irokom i javorom, ali volimo isprobavati i druge vrste drveta kada prilika to dozvoli. Ovime pozivamo svakoga tko ima stare daske ili tavalone zanimljivog drveta da nam se javi - Sven će rado otkupiti materijal. –Studio Aeterra nastoji zadržati autentičnost i umjetnički izraz bez pretjeranog komercijalnog pritiska, iako je otvaranje brenda u Hrvatskoj suočeno s izazovima poput niske svijesti o ručnom radu i algoritama društvenih mreža.– Radimo ono što volimo i što nas interesira, vlastite umjetničke vizije koje razvijamo, mislimo da je to provjeren način kako ne postati frustriran, jer oboje smo svojevremeno radili po tuđim željama i zaključili da to možda nije za nas. Nadalje, ako se netko pronađe u našem radu i želi predmet po narudžbi, rado ga izradimo u našem stilu. Trenutno ne slijedimo komercijalne zahtjeve, što možda i nije najbolja poslovna strategija, ali bavimo se ovime prvenstveno iz ljubavi. To ne znači da ne razmišljamo o interesu ljudi, već nam fokus nije apsolutno komercijalan. Mislimo da dokle god smo iskreni sebi i radimo ono što volimo, da ćemo privući ljude koji cijene naš rad i koji se u njemu pronalaze – objašnjava Iva pa dodaje:– Najveći izazov je što populacija, generalno gledano, barem u Hrvatskoj, nisu dovoljno zainteresirani za umjetnost i ručni rad, jer je danas mnogo toga dostupno jeftino putem interneta, makar to nešto najčešće nije autentično već nekakva masovna proizvodnja. Ne želimo zvučati oštro ili egoistično, ali činjenica je da je masovni konzumerizam otupio ljude na autentične radove, što je i za očekivati nažalost. Stoga, jedan izazov je pronaći ljude koji to što radimo cijene i traže, a što se nadovezuje na drugi veliki izazov - društvene mreže i navigiranje internetom. S obzirom na konstantno mijenjanje trendova i algoritama pojedine društvene mreže, vođenje posla i prezentiranje radova ljudima uzima dosta vremena. Između postavljanja 'scene', snimanja, editiranja videa i fotografija zasebno prema svakoj društvenoj mreži - puno vremena ode na spomenuto, a malo rezultata se vidi sa svakom pojedinom objavom. Tek nakon nekog vremena konzistentnog rada se 'lopta' počinje kotrljati. Mi smo još u početnim stadijima pošto smo tek pred manje od pola godine otvorili obrt Studio Aeterra, no ne namjeravamo stati unatoč svim izazovima. Sigurni smo da ćemo pronaći svoju nišu i ljude kojima se sviđa ono što mi radimo, samo trebamo nastaviti raditi dalje. –Njihovi planovi za budućnost uključuju proširenje alata, uređenje ateljea i radionica, izradu keramike te nastavak kreiranja autentičnih predmeta.– U bližoj budućnosti želimo urediti atelje i Svenovu radionu, proširiti arsenal alata, započeti s izradom keramike i, u daljnjoj budućnosti, održavati radionice te uz to, nastaviti kreirati lijepe, autentične predmete – zaključila je.