Pokazala je da stara, jeftina i potrgana majica mo\u017ee biti \u0161ik, dokazala je da svako pravilo mo\u017ee biti opovrgnuto, a njen rad karakterizira sloboda inspirirana buntom, renesansnom romantikom i britanskom tradicijom koju je spojila s budoarom, kurtizanama i seksom.
"}, {"type": "embed", "object": {"script": "", "source": "https://www.instagram.com/p/Ck0lcuFS1Vx/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading", "provider": "instagram"}, "element": "\n"}, {"type": "script", "element": ""}, {"type": "p", "element": "\n\n\n\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\n\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\nObjavu dijeli The Vivienne Westwood Archives (@thewestwoodarchives)
\n
Potekla je iz radni\u010dke klase i rano shvatila da je manje vi\u0161e i da sve bogatstvo svijeta ne mo\u017ee otkloniti barikade u svijesti.
"}, {"type": "p", "element": "I kad je napunila 80 godina, bila je\u00a0vrlo aktivna, u dobroj formi, jo\u0161 uvijek je svaki dan radila i u svoj ured u Londonu odlazila biciklom. Nije dopustila ni da ju zaustave korona ni lockdown pa svakog petka 'navla\u010dila\u00a0najbolju vizualnu verziju sebe' i na svojem Climate Revolution websiteu, dr\u017eala \u00a0aktivisti\u010dke govore kojima je upozoravala na posljedice klimatskih promjena. Po pitanju ekologije doslovno je bila fanati\u010dna i redovito sura\u0111ivala s Greenpeaceom.
"}, {"type": "embed", "object": {"script": "", "source": "https://www.instagram.com/reel/Cml8WWsIX51/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading", "provider": "instagram"}, "element": "\n"}, {"type": "script", "element": ""}, {"type": "p", "element": "\n\n\n\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\n\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n
Naime, uz modu i gutanje knjiga, od kojih joj je najdra\u017ea \"The Road\" Cormaca McCarthyja, aktivizam je bilo njeno drugo 'ja'. Mo\u017eda najsvje\u017eiji njen aktivisti\u010dki istup u na\u0161oj kolektivnoj memoriji, onaj je iz 2020., kada je odjevena u \u017euto iz golemog kaveza za ptice obje\u0161enog pred sudom Old Bailey u Londonu tra\u017eila osloba\u0111anje utemeljitelja WikiLeaksa Juliana Assangea.
"}, {"type": "p", "element": "\u201cJulian je borac za slobodu zlostavljan ilegalnim zakonskim igrama vlada. Urotom je uhva\u0107en kako bi poslu\u017eio kao upozorenje svim novinarima da se nikad ne usude izre\u0107i istinu o Americi\u201d, vikala je majka punka brane\u0107i Assangea.
"}, {"type": "p", "element": "No, vratimo se tamo gdje je sve po\u010delo. \u017dena koja ne voli da ju se zove ekscentri\u010dnom \u010dak ni kad neslaganje s politikom Davida Camerona izra\u017eava 'napadom tenkom' na njegov dom u Chadlingtonu (2015.), ro\u0111ena je 1941. kao Vivienne Swire u selu Tintwistle, na sjeveru Engleske. Njen otac Gordon bio je radnik u tvornici oru\u017eja, a majka Dora, tkalja. Odrasla je u poslijeratnoj konzervativnoj radni\u010dkoj sredini, a krajem pedesetih obitelj seli u londonsko predgra\u0111e Harrow. Samouka je dizajnerica, jedino obrazovanje iz umjetnosti stekla je na Harrow College of Art, studiraju\u0107i jedan semestar na Katedri za obradu srebra nakon \u010dega je po\u010dela dizajnirati nakit i prodavati ga na Portobello Roadu.
"}, {"type": "p", "element": "\u2013 Nisam razumjela kako djevojka iz radni\u010dke klase mo\u017ee opstati u svijetu umjetnosti \u2013 govorila je odlu\u010div\u0161i da studij nastavi na u\u010diteljskoj akademiji. Po diplomiranju se i zaposlila u osnovnoj \u0161koli, dane provodila sama\u010dki sve dok 1962. nije upoznala prvog supruga Dereka Westwooda, zaposlenog u tvornici Hoover. U tom trogodi\u0161njem, konvencionalnom braku, stekla je prezime koje \u0107e zadr\u017eati jer joj je zvu\u010dalo totalno britanski, i rodila sina Benjamina Westwooda (danas je slavni porno fotograf), a sve ostalo - \u017eivot u\u010diteljice, supruge i doma\u0107ice, brzo joj je dosadilo. Odluku da to odbaci dodu\u0161e ubrzao je susret s Malcolmom McLarenom, de\u010dkom iz bogate \u017eidovske obitelji draguljara, spiritusom movensom britanske punk pri\u010de, menad\u017eerom Sex Pistolsa, kasnije New York Dollsa, modnim impresarijem i punk-ideologom u naj\u0161irem smislu. Zaslu\u017eio je trenuta\u010dne doktorske titule Oxforda i Cambridgea iz vje\u0161tine PR-a, a Vivienne mu mo\u017ee biti zahvalna za dobar dio onoga \u0161to je ona danas.
"}, {"type": "embed", "object": {"script": "", "source": "https://www.instagram.com/p/Cld-hX7yllb/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading", "provider": "instagram"}, "element": "\n"}, {"type": "script", "element": ""}, {"type": "p", "element": "\n\n\n\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\n\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\nObjavu dijeli The Vivienne Westwood Archives (@thewestwoodarchives)
\n
\u2013\u00a0Kao dijete sam \u010ditala, ali nikada nisam i\u0161la u kazali\u0161te ili umjetni\u010dke galerije. Odrasla sam u kulturnom vakuumu, a onda sam upoznala Malcolma koji mi je otkrio potpuno novi svijet. Mu\u0161karci s kojima sam bila u vezi, uvijek su mi pru\u017eali intelektualnu stimulaciju, to je ono \u0161to mi je oduvijek bilo potrebno \u2013\u00a0rekla je svojevremeno medijima Westwood.
"}, {"type": "p", "element": "No prije svjetske slave, mladi i zaljubljeni Vivienne i Malcolm sele u dr\u017eavni stan, 1967. dobili su sina Josepha Corr\u00e9a (danas je vlasnik linije donjeg ve\u0161a Agent Provocateur) i 1971. otvaraju butik Let it Rock u Kings Roudu 430, koji je kasnije mijenjao imena u Too Fast To Live Too Young To Die, Seditionaries, no najpoznatiji je bio kao Sex, iz kojeg \u0107e krenuti njihova zajedni\u010dka dizajnerska era.
"}, {"type": "p", "element": "Odje\u0107a je bila \u0161iroka, oslikana pornografskim motivima, puloveri toliko rijetko pleteni da su bili prozirni, a pse\u0107e ogrlice, ziherice, lanci, dijelovi vojni\u010dkih uniformi, zatvara\u010di, \u017eileti, lisice za vezivanje i rastrgani prorezi njen sastavni dio. Punk je u svojoj sr\u017ei nosio agresiju i socijalni bunt, a odje\u0107a Vivienne Westwood pratila ga je u stopu.
"}, {"type": "p", "element": "Konzervativna javnost bila je zgro\u017eena, a ona je u\u017eivala u tome da \u0161okira. Kod njih su se odijevali londonski punkeri, Pistolsi su ih nosili na svojim prvim nastupima, bio je to uzajamni PR. Uhi\u0107enje njihovog prijatelja, umjetnika Alana Jonesa, izazvano printom na majici \u201cTwo Naked Cowboys\u201d koju je kreirala Vivienne, SEX je u\u010dinilo planetarno popularnim mjestom za okupljanje.
"}, {"type": "p", "element": "Kad ka\u017eemo punk, momentalno se sjetimo 1977., godine koja je simbol za glavnu prekretnicu koja se dogodila u popularnoj glazbi i suvremenoj kulturi. To je godina kada su Sex Pistols i The Clash objavili debi albume, a ne\u0161to ranije Ramones objavljuju slavni debi koji otvara ikonografski \u201cBlitzkrieg Bop\u201d. S punk-eksplozijom dogodila se i modna ekspanzija Vivienne Westwood pa 1979. sti\u017ee i njena kultna unisex kolekcija The Pirates, kola\u017e punka i neoromantizma baziran na reinterpretaciji mu\u0161ke odje\u0107e iz 18. stolje\u0107a. Bilo je tu gusarskih \u0161e\u0161ira, krinolina, ki\u0107enih sakoa, rasko\u0161nih ovratnika, a kolekcija je izbacila i \u010dizme s vi\u0161estrukim remenjem, otada reinterpretirane nebrojeno puta. Brzo je shvatila va\u017enost pari\u0161kog tjedna mode na kojem se '\u0161ok' plasirao i prije nje, pa 1982. postaje prva britanska dizajnerica koja je tamo predstavila svoju kolekciju, a kojoj je to po\u0161lo za rukom nakon Mary Quant 60-ih godina. Punk je time i slu\u017ebeno u\u0161ao u mainstream modu, Westwood stekla status britanskog blaga, a uskoro kre\u0107e i sa svojom underwear-as-outwear praksom, koju \u0107e uskoro preuzeti i John Galliano.
"}, {"type": "embed", "object": {"script": "", "source": "https://www.instagram.com/reel/CiNidlWtX33/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading", "provider": "instagram"}, "element": "\n"}, {"type": "script", "element": ""}, {"type": "p", "element": "\n\n\n\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\n\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n\u00a0\n\n\n\n\u00a0\n\u00a0\n
Istovremeno, njen brak s McLarenom energi\u010dno je okon\u010dan i njih dvoje rijetko su se vi\u0161e susretali sve do njegove smrti 2010. godine.
"}, {"type": "p", "element": "Kada su Westwood jednom prilikom pitali je li joj u \u017eivotu va\u017eno bilo biti zaljubljenom, odgovorila je: \"Nije. Jedno od najboljih razdoblja u mojem \u017eivotu bilo je kad sam bila bez mu\u0161karca, bilo seksualno ili na bilo koji na\u010din, i to oko 10 godina. Dobro, to zapravo nije sasvim istina jer tada sam bila vrlo bliska sa svojim prijateljem slikarom Garyem Nesom koji je bio homoseksualac, ali jako me privla\u010dio. On je bio najva\u017enija osoba u mojem \u017eivotu, ali na\u017ealost, preminuo je. Uglavnom, dugo nisam tra\u017eila mu\u0161karca, a kako to obi\u010dno biva, kad ne\u0161to ne tra\u017eite to dobijete, i nai\u0161ao je Andreas.\"
"}, {"type": "p", "element": "Naime, austrijski dizajner Andreas Kronthaler, biseksualac i \u010dovjek koji je Sachu Barona Cohena 2009. inspirirao za lik Brune, njen je tre\u0107i suprug. U braku su bili od 1992. godine, mla\u0111i je od nje 25 godina, srela ga je dok je dr\u017eala predavanja na sveu\u010dili\u0161tu u Be\u010du, a on je bio njen student.
"}, {"id": "128296", "alt": "", "src": "https://app-diva.vecernji.hr/media/images/2022-52/pxl-reu-291222-97582900.jpg", "type": "image", "title": "", "resize": "100%xauto", "element": "\u2013 On je silno zabavna i ekscentri\u010dna osoba, potpuno sam sigurna u na\u0161 odnos \u010dak i kada ljetujemo odvojeno. Ne pitam ga \u0161to je radio. Ne zanima me. I ne mislim da \u017eivi u mojoj sjeni, ima originalne ideje i me\u0111usobno smo si intelektualna podr\u0161ka. I znate \u0161to? S njim je tako lako. Obo\u017eava izlaziti u obli\u017enji pub i promatrati ljude, a kad do\u0111e ku\u0107i gleda tv, a ja mogu nastaviti sa svojim \u010ditanjem. Nije li to savr\u0161eno?\u00a0\u2013\u00a0rekla je Vivienne u jednom njihovom zajedni\u010dkom intervjuu dok je on pak novinarima istovremeno otkrio njen lijek za mladolikost:
"}, {"type": "p", "element": "\u2013\u00a0Vivienne se rijetko kupa, zato tako mladena\u010dki sjaji. Otu\u0161ira se mo\u017eda jednom tjedno, ja i rje\u0111e, jednom mjese\u010dno.
"}, {"type": "p", "element": "Skupa su vodili financijski vrlo izda\u0161no Westwood modno carstvo, procijenjeno na 36 milijuna dolara, u\u017eivaju u no\u0107nim \u0161etnjama i jedno u drugom.
"}, {"type": "p", "element": "Vivienne Westwood oduvijek je bila glasna i jasna vo\u0111ena stavom da samo nepopularne ideje mogu promijeniti svijet. Ne \u010dudi stoga da je slogan jedne od njenih kolekcija bio i \"ne kupujte odje\u0107u\". Time se suprotstavila potro\u0161a\u010dkom duhu kojeg smatra drogom suvremenog dru\u0161tva, \u0161to je neobi\u010dno za dizajnericu koja proizvodi nekoliko kolekcija godi\u0161nje za industriju koja nije ni\u0161ta, ako nema potro\u0161a\u010da.
"}, {"type": "p", "element": "\u2013\u00a0Mogli biste pomisliti da je to stvarno neiskreno od mene, ali ozbiljna sam kad to ka\u017eem. Nisam ja tu da branim dizajnere, to je samo ne\u0161to \u010dime se bavim. \u0160tovi\u0161e, uop\u0107e nisam \u017eeljela postati dizajnerica, uvijek sam \u017eeljela samo \u010ditati knjige, ali znala sam da mi moda le\u017ei pa sam nastavila to raditi. Dakle, poanta tog slogana je da imamo pravo na slobodu izbora. Nitko nije du\u017ean gutati ne\u010dija sranja. Imati pravo na vlastiti izbor najve\u0107e je blago \u017eivota\u00a0\u2013\u00a0smatrala je Westwood.
"}], "ads": true, "thread_deleted": null, "thread_locked": null}, "relationships": {"cover_image": {"data": {"type": "image", "id": "128297", "attributes": {"width": 2244, "height": 3012, "caption": "", "title": "", "url": "https://diva.vecernji.hr/media/images/2022-52/pxl-reu-291222-97582901.jpg", "crop": {}, "created_date": "2022-12-30T08:18:12.126196+01:00"}, "relationships": {"author": {"data": {"type": "author", "id": "3061", "attributes": {"name": "Reuters/Pixsell", "slug": "reuterspixsell", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}}}}}, "sections": {"data": [{"type": "section", "id": "1", "attributes": {"name": "Moda", "slug": "moda", "is_special": false, "is_primary": true, "label": "", "description": "", "slug_path": "moda"}, "relationships": {"cover_image": {"data": null}}}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/18697/sections"}, "meta": {"count": 1}}, "authors": {"data": [{"type": "author", "id": "4329", "attributes": {"name": "Maja Car", "slug": "maja-car", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/18697/authors"}, "meta": {"count": 1}}, "keywords": {"data": [{"type": "keyword", "id": "3383", "attributes": {"name": "Vivienne Westwood", "slug": "vivienne-westwood"}}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/18697/keywords"}, "meta": {"count": 1}}, "image": {"data": {"type": "image", "id": "128297", "attributes": {"width": 2244, "height": 3012, "caption": "", "title": "", "url": "https://diva.vecernji.hr/media/images/2022-52/pxl-reu-291222-97582901.jpg", "crop": {}, "created_date": "2022-12-30T08:18:12.126196+01:00"}, "relationships": {"author": {"data": {"type": "author", "id": "3061", "attributes": {"name": "Reuters/Pixsell", "slug": "reuterspixsell", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}}}}}, "layout": {"data": null}, "seo": {"data": null}, "special": {"data": {"type": "article-special-article", "id": "18697", "attributes": {"logo_image_url": null, "logo_url": null, "logo_title": null}, "relationships": {"special_cover_image": {"data": null}}}}, "native": {"data": {"type": "article-native", "id": "18697", "attributes": {"header_url": "", "logo_url": "", "client_label": null, "client_name": null}, "relationships": {"header_image": {"data": null}, "logo_image": {"data": null}}}}, "videos": {"data": []}, "galleries": {"data": []}, "images": {"data": [{"type": "image", "id": "128296", "attributes": {"width": 2028, "height": 3000, "caption": "", "title": "", "url": "https://diva.vecernji.hr/media/images/2022-52/pxl-reu-291222-97582900.jpg", "crop": {}, "created_date": "2022-12-30T08:15:53.411073+01:00"}, "relationships": {"author": {"data": {"type": "author", "id": "3061", "attributes": {"name": "Reuters/Pixsell", "slug": "reuterspixsell", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}}}}]}, "related_articles": {"data": []}, "live": {"data": null}, "section": {"data": {"type": "section", "id": "1", "attributes": {"name": "Moda", "slug": "moda", "is_special": false, "is_primary": true, "label": "", "description": "", "slug_path": "moda"}, "relationships": {"cover_image": {"data": null}}}}, "subsection": {"data": null}, "files": {"data": []}, "extra_contents": {"data": []}, "related_xinline_articles": {"data": []}}, "meta": {"comment_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/18697/comment-count", "view_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/analytics/object/content.article/18697", "next_article_urls": ["https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/18692", "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/18693", "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/18694", "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/18691"]}}, "included": [{"type": "article-native", "id": "18697", "attributes": {"header_url": "", "logo_url": "", "client_label": null, "client_name": null}, "relationships": {"header_image": {"data": null}, "logo_image": {"data": null}}}, {"type": "article-special-article", "id": "18697", "attributes": {"logo_image_url": null, "logo_url": null, "logo_title": null}, "relationships": {"special_cover_image": {"data": null}}}, {"type": "author", "id": "3061", "attributes": {"name": "Reuters/Pixsell", "slug": "reuterspixsell", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}, {"type": "author", "id": "4329", "attributes": {"name": "Maja Car", "slug": "maja-car", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}, {"type": "image", "id": "128296", "attributes": {"width": 2028, "height": 3000, "caption": "", "title": "", "url": "https://diva.vecernji.hr/media/images/2022-52/pxl-reu-291222-97582900.jpg", "crop": {}, "created_date": "2022-12-30T08:15:53.411073+01:00"}, "relationships": {"author": {"data": {"type": "author", "id": "3061", "attributes": {"name": "Reuters/Pixsell", "slug": "reuterspixsell", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}}}}, {"type": "image", "id": "128297", "attributes": {"width": 2244, "height": 3012, "caption": "", "title": "", "url": "https://diva.vecernji.hr/media/images/2022-52/pxl-reu-291222-97582901.jpg", "crop": {}, "created_date": "2022-12-30T08:18:12.126196+01:00"}, "relationships": {"author": {"data": {"type": "author", "id": "3061", "attributes": {"name": "Reuters/Pixsell", "slug": "reuterspixsell", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}}}}, {"type": "keyword", "id": "3383", "attributes": {"name": "Vivienne Westwood", "slug": "vivienne-westwood"}}, {"type": "section", "id": "1", "attributes": {"name": "Moda", "slug": "moda", "is_special": false, "is_primary": true, "label": "", "description": "", "slug_path": "moda"}, "relationships": {"cover_image": {"data": null}}}]}; //-->