Ako u Google upišete pojmove koronavirus i moda, u mnogim se člancima pojavljuje riječ – kriza. Kao i mnoge industrije, i modna se suočava s velikim promjenama.Zara je tako objavila da zatvara 1200 prodavaonica, a modni div H&M; (krajem svibnja imao je 5058 prodajnih mjesta na 74 tržišta diljem svijeta plus tada još uvijek zatvorenih 350 trgovina) objavio je da su mu, unatoč rastu online prodaje, prihodi pali 50 posto. Očito je došlo vrijeme kada i najzagriženiji ljubitelji mode promišljaju o tome što kupuju i što im je prioritet. Čak je i Anna Wintour, legendarna urednica američkog Voguea, rekla da ne vjeruje da će se revije, koje su redom otkazane, održavati na isti način kao i dosad pa novonastala situacija od modne industrije zahtijeva promjene i u proizvodnji i u predstavljanju kolekcija, čiji će predznak postati održivost.Kako diše domaća publika nakon početka “novog normalnog”, otkrili su nam domaći dizajneri. Ivan Alduk i Aleksandra Dojčinović poslovanje su nakon karantene nastavili na novim adresama.– Prvi su tjedni bili ispipavanje terena: “Gledam, al’ zasad ne trebam ništa”, no već se tijekom lipnja to promijenilo. Klijenti su nastavili planirati živote i uključili su nas u njih. Poslovno nas rezultati trenutačno jako vesele, ali budućnost, pa čak i ovu kratkoročnu, jako je teško predvidjeti – govori Alduk, koji je sredinom svibnja otvorio dućan i bridal showroom na Trgu kralja Tomislava.– Otvorili smo dva mjeseca kasnije od planiranoga. Zbog potresa imali smo ponovne radove u prostoru, ali vesele nas reakcije klijenata koji nam daju do znanja da je sve vrijedilo – govori dizajner i kaže da se s popuštanjem mjera “vratio” i život, ali i potreba za uživanjem.– Svakom se klijentu maksimalno posvetimo i to je naša najveća snaga koju njegujemo godinama – kaže Alduk. Mnoge su se tvrtke suočile s otkazima ili snižavanjem plaća, no Alduk ponosno ističe da u njegovu timu toga nije bilo:– Borimo se protiv “loopa” negativnih zbivanja i bavimo produktivnim planovima pa vjerujem da je javnost to vidjela. Usprkos potresu i virusu, nakon dva mjeseca zabrane rada otvorili smo dućan, a pritom nismo otpuštali radnike, smanjivali plaće ili rezali nadolazeće projekte. Pozitivu vide i klijenti koji, nakon početnog nesnalaženja, već normalno funkcioniraju.Tijekom karantene online kupnja doživjela je procvat pa su se na nju odlučili čak i oni koji su prije bili skeptični. Ipak, web-shop za Alduka nikad nije bio opcija.– Iako imamo funkcionalnu web-stranicu, opciju kupnje po sistemu “klik, klik, haljina stiže u poštanski sandučić” nismo omogućili jer se haljine trebaju isprobati ili izraditi po mjeri kako bi savršeno pristajale. Ostavili smo opciju online narudžbe koja se odrađuje e-mailom, no tek se jedan posto kupaca odluči za kupnju. Većina i dalje želi isprobati modele i zatim kupiti – objašnjava Alduk i ističe da moda trenutačno prolazi kroz izazovno razdoblje jer brendovi preslaguju postojeći način poslovanja kako bi što uspješnije opstali.– Promjene su nužne, ali nezahvalno je prognozirati u kojem će smjeru ići jer akteri još nisu sigurni u nove navike tržišta i promjene u društvu koje sve diktiraju. Sve više se spominju smanjenje broja kolekcija i masovnosti proizvodnje, naglasak na održivost, poticanje domaće proizvodnje i kupovanje lokalnog i kvalitetnog. Proizvodimo u Hrvatskoj pa u modele ulažemo kvalitetu proizvoda i usluge. Kupovna moć u Hrvatskoj krhak je pojam, a u svijetu dostupnog luksuza osjetimo ga u ovakvim situacijama – kaže Alduk i dodaje da im je bitno povjerenje koje su stekli nakon otvaranja.– Nadam se da ćemo nadolazeće kampanje moći normalno snimiti kako bismo ih predstavili na najbolji način. Imamo i rezervne planove, ali svakako je u planu normalizirati projekte kako bismo time normalizirali i poslovanje. Pritom ne mislim na “novo normalno”, nego na dobro, staro “normalno”.Poslovanje na novoj adresi nastavila je i Aleksandra Dojčinović, koja se zbog potresa iz Frankopanske preselila u Strojarsku pa se na jednom mjestu sad nalaze atelijer, pogon i butik brenda Lei Lou.– Radila sam cijelo vrijeme “lockdowna” i vjerujem da su mnogi poduzetnici, baš kao i ja, veliku energiju utrošili na tehničke probleme s kojima smo se prvi put sreli. Nova situacija zahtijevala je i nova razmišljanja i hitna djelovanja. Izazovi neće nestati čarobnim štapićem, već tek počinju, a vjerujem da smo moj tim i ja spremni za to – kaže dizajnerica i dodaje da se velik broj klijentica vratio fizičkoj kupnji, a odlično radi i web-shop.– Zahvaljujući njemu, dostupni smo i ženama u svim gradovima u Hrvatskoj, a ne samo u Zagrebu i u Splitu. Kad je riječ o hit komadima, sve ovisi o prilici. Klijentice nisu orijentirane samo na određeni proizvod, već na prigodu. Ljetne haljine i sandale sad su prvi izbor, ali i multifunkcionalni komadi poput blejzera za poslovne i neformalne prigode.Osim što se preselila u novi prostor, Aleksandra je nakon karantene predstavila i novu kolekciju u kojoj je naglasak stavila na poslovne komade, haljine i hlače s naglašenim printom. Formalna odjeća kao što su odijela i kaputi najtraženija je i u Varteksu, a po njima je varaždinski brend i najpoznatiji.– Od početka povoljne epidemiološke situacije kontinuirano raste posjećenost dućana i bilježimo rast maloprodaje. Iako su te brojke ispod prošlogodišnjih, rezultati su bolji od očekivanih kriznih planova. Lipanj bilježi bolje rezultate od svibnja jer se sezona proslava i svečanosti preselila iz svibnja u lipanj. To je razdoblje kada se najbolje prodaju naša odijela – rekli su iz Varteksa te dodali da se odlično prodaje i ženska kolekcija.– Naši kupci prepoznaju razvoj koji se događa u Varteksu posljednjih godinu i pol, a posebno domaću proizvodnju koja je na vrhu svjetske kvalitete i dizajna – zaključili su iz Varteksa.Za komentar smo zamolili i Hrvatsku gospodarsku komoru, no posebnim podacima za taj segment ne raspolažu, već kažu da se trgovina tekstila našla na posebnom udaru tijekom svjetske pandemije zbog ograničenja fizičkog poslovanja:– Činjenica je da su se trgovci tekstilom našli u nezavidnom položaju jer im je poslovanje u fizičkim prodavaonicama točno na početku proljetne sezone bilo ograničeno. No nudili su dodatne promotivne akcije kako bi privukli kupce i očuvali poslovanje. Isto tako dio trgovaca već je započeo s predsezonskim sniženjem, prije redovitoga ljetnog sniženja, koje počinje 1. srpnja.