"}, {"type": "p", "element": "
Iznena\u0111uju\u0107e je da prosje\u010dna osoba nosi samo 20% svoje odje\u0107e 80% vremena. Unato\u010d tome, potro\u0161a\u010di se \u010desto privla\u010de jeftinim komadima koji imaju kratak vijek trajanja, poti\u010du\u0107i prekomjernu potro\u0161nju. Studije pokazuju da ve\u0107ina ljudi uvijek iznova nosi iste komade, dok ve\u0107i dio garderobe ostaje netaknut.
"}, {"type": "p", "element": "
Ciljana publika brendova brze mode su mladi potro\u0161a\u010di u dobi od 18 do 24 godine, koji su spremni \u017ertvovati kvalitetu za ni\u017ee cijene i ve\u0107u raznolikost. Studija iz 2016. pokazala je da brendovi svjesno ciljaju na mlade potro\u0161a\u010de, \u010desto studente s niskim primanjima, a \u017eene ove dobne skupine kupuju u trgovinama brze mode vi\u0161e od bilo koje druge demografske skupine.\u00a0Osim ekolo\u0161kih, brza moda ima i dru\u0161tvene reperkusije, uklju\u010duju\u0107i pitanja poput dje\u010djeg rada i iskori\u0161tavanja radnika.\u00a0
"}, {"type": "embed", "object": {"script": "", "source": "https://www.instagram.com/p/C4fE_tWP8AP/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading", "provider": "instagram"}, "element": "
\n\n "}, {"type": "script", "element": ""}, {"type": "p", "element": "
Niske cijene \u010desto su znak da ne\u0161to nije u redu iza kulisa. Pre\u010desto je industrija povezana s pitanjima poput dje\u010djeg rada, iskori\u0161tavanja radnika, kao i kr\u0161enja osnovnih radni\u010dkih prava, kao \u0161to su nedostatak sigurnosnih pravila, niske pla\u0107e i prekomjerno radno vrijeme. Brendovi brze mode daju prioritet masovnoj proizvodnji i profitu u odnosu na dobrobit ljudi.
"}, {"type": "p", "element": "
Neki idu toliko daleko da industriju brze mode opisuju kao \"moderni oblik ropstva\". Izvje\u0161\u0107e ameri\u010dkog Ministarstva rada za 2018. prona\u0161lo je dokaze o prisilnom i dje\u010djem radu u modnoj industriji u vi\u0161e zemalja.
"}, {"type": "p", "element": "
Tako\u0111er, 59% tvrdnji europskih modnih brendova o odr\u017eivosti su neto\u010dne i obmanjuju\u0107e. Mnoge tvrtke koriste prakse zelene reklame kako bi stvorile dojam odr\u017eivosti, dok zapravo tro\u0161e vi\u0161e vremena i resursa na marketing svojih planova odr\u017eivosti nego na njihovu provedbu.
"}, {"type": "embed", "object": {"script": "", "source": "https://www.instagram.com/p/CzzW228LnxK/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading", "provider": "instagram"}, "element": "
\n\n "}, {"type": "script", "element": ""}, {"type": "p", "element": "
Zbog svog poslovnog modela, brza moda je me\u0111u industrijama koje najvi\u0161e \u0161tete okoli\u0161u i na velik na\u010din pridonosi globalnom one\u010di\u0161\u0107enju i klimatskim promjenama. Da je brza moda dr\u017eava, njezine bi emisije ugljika bile gotovo jednako visoke kao cijeli europski kontinent. Emisije proizlaze ne samo iz samog procesa proizvodnje, ve\u0107 i od otpreme odje\u0107e diljem svijeta, kao i njezinog zbrinjavanja.
"}, {"type": "p", "element": "
Osim \u0161to su emisije CO2 jedan od glavnih izvora one\u010di\u0161\u0107enja koji proizlazi iz industrije brze mode, odjevni predmeti su tako\u0111er veliki izvor mikroplastike. Veliki dio dana\u0161nje odje\u0107e koristi izdr\u017eljive i jeftine materijale kao \u0161to su najlon ili poliester. Procjenjuje se da se oko 60 posto artikala brze mode proizvodi od tkanina na bazi plastike (koja je izra\u0111ena od fosilnih goriva).
"}, {"type": "embed", "object": {"script": "", "source": "https://www.instagram.com/p/C3PdPXzM3Ld/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading", "provider": "instagram"}, "element": "
\n\n "}, {"type": "script", "element": ""}, {"type": "p", "element": "
Da bi se proizveo samo obi\u010dan par traperica, potrebno je oko 7,6 kubi\u010dnih metara vode. Kada sastavite sve traperice i odje\u0107u proizvedene svake godine, sektor tro\u0161i monstruozne koli\u010dine vode. No, to nije jedino pitanje koje se ti\u010de ekologa. Velik dio kori\u0161tene vode ostaje kontaminiran otrovnim kemikalijama. Prema Programu Ujedinjenih naroda za okoli\u0161 (UNEP), 20 posto globalne otpadne vode dolazi samo od bojenja tekstila.
"}, {"type": "p", "element": "
Od odje\u0107e koja nam vi\u0161e ne stoji, predmeta koji su iza\u0161li iz mode, pa \u010dak i odje\u0107e koja nikada nije no\u0161ena, potro\u0161a\u010di svake godine odbacuju ogromne koli\u010dine modnih artikala. U Europskoj Uniji se baci 5,8 milijuna tona ukupnog tekstilnog otpada na godinu, u Hrvatskoj je to 50 tisu\u0107a tona tekstilnog otpada i obu\u0107e. Od toga 12 kilograma otpada po stanovniku.
"}, {"type": "embed", "object": {"script": "", "source": "https://www.instagram.com/p/C3BPrkUon2z/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading", "provider": "instagram"}, "element": "
\n\n "}, {"type": "script", "element": ""}, {"type": "p", "element": "
S obzirom na sve ovo, Europska unija kre\u0107e u borbu s industrijama brze mode. U travnju 2022., najavili su planove za zaustavljanje brze mode do 2030. godine, uklju\u010duju\u0107i obveznu upotrebu recikliranih vlakana i zabranu odlaganja neprodane odje\u0107e na odlagali\u0161ta.
"}, {"type": "p", "element": "
U ovom kontekstu, postaje jasno da potro\u0161a\u010di moraju postati svjesniji svojih kupovnih navika. Kupovinom u second-hand du\u0107anima, prepravkom starih komada ili istra\u017eivanjem ekolo\u0161ki osvije\u0161tenih brendova, mogu pridonijeti smanjenju \u0161tetnih utjecaja brze mode na okoli\u0161 i dru\u0161tvo. U potrazi za modom, ne smijemo zaboraviti da je prava cijena odje\u0107e mnogo vi\u0161e od iznosa na etiketi.
"}, {"id": "22016", "src": "", "type": "article", "title": "'The Gentlemen' novi je hit na Netflixu: Evo sve \u0161to trebate znati o seriji koja je najgledanija u Hrvatskoj", "element": "
", "custom_description": ""}, {"id": "22013", "src": "", "type": "article", "title": "Odli\u010dno kombinira nespojive komade: 'Volim glamurozne stvari, vi\u0161e nego ne\u0161to sportski'", "element": "
", "custom_description": ""}, {"id": "22014", "src": "", "type": "article", "title": "U be\u017e kombinaciji privukla pa\u017enju: 'Volim zemljane tonove, nosim ih tijekom cijele godine'", "element": "
", "custom_description": ""}], "ads": true, "thread_deleted": null, "thread_locked": null}, "relationships": {"cover_image": {"data": {"type": "image", "id": "148538", "attributes": {"width": 5000, "height": 3334, "caption": "", "title": "", "url": "https://diva.vecernji.hr/media/images/2024-11/shutterstock-2193239223.jpg", "crop": {"left": 54, "top": 136, "right": 3825, "bottom": 3267}, "created_date": "2024-03-14T11:30:12.825064+01:00"}, "relationships": {"author": {"data": {"type": "author", "id": "2052", "attributes": {"name": "Shutterstock", "slug": "shutterstock", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}}}}}, "sections": {"data": [{"type": "section", "id": "1", "attributes": {"name": "Moda", "slug": "moda", "is_special": false, "is_primary": true, "label": "", "description": "", "slug_path": "moda"}, "relationships": {"cover_image": {"data": null}}}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22018/sections"}, "meta": {"count": 1}}, "authors": {"data": [{"type": "author", "id": "5536", "attributes": {"name": "Tina Hajduk", "slug": "tina-hajduk", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22018/authors"}, "meta": {"count": 1}}, "keywords": {"data": [{"type": "keyword", "id": "3161", "attributes": {"name": "odr\u017eivost", "slug": "odrzivost"}}, {"type": "keyword", "id": "7322", "attributes": {"name": "odr\u017eiva moda", "slug": "odrziva-moda"}}, {"type": "keyword", "id": "7941", "attributes": {"name": "modna industrija", "slug": "modna-industrija"}}, {"type": "keyword", "id": "7940", "attributes": {"name": "brza moda", "slug": "brza-moda"}}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22018/keywords"}, "meta": {"count": 4}}, "image": {"data": {"type": "image", "id": "148538", "attributes": {"width": 5000, "height": 3334, "caption": "", "title": "", "url": "https://diva.vecernji.hr/media/images/2024-11/shutterstock-2193239223.jpg", "crop": {"left": 54, "top": 136, "right": 3825, "bottom": 3267}, "created_date": "2024-03-14T11:30:12.825064+01:00"}, "relationships": {"author": {"data": {"type": "author", "id": "2052", "attributes": {"name": "Shutterstock", "slug": "shutterstock", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}}}}}, "layout": {"data": null}, "seo": {"data": null}, "special": {"data": {"type": "article-special-article", "id": "22018", "attributes": {"logo_image_url": null, "logo_url": null, "logo_title": null}, "relationships": {"special_cover_image": {"data": null}}}}, "native": {"data": {"type": "article-native", "id": "22018", "attributes": {"header_url": "", "logo_url": "", "client_label": null, "client_name": null}, "relationships": {"header_image": {"data": null}, "logo_image": {"data": null}}}}, "videos": {"data": []}, "galleries": {"data": []}, "images": {"data": []}, "related_articles": {"data": []}, "live": {"data": null}, "section": {"data": {"type": "section", "id": "1", "attributes": {"name": "Moda", "slug": "moda", "is_special": false, "is_primary": true, "label": "", "description": "", "slug_path": "moda"}, "relationships": {"cover_image": {"data": null}}}}, "subsection": {"data": null}, "files": {"data": []}, "extra_contents": {"data": []}, "related_xinline_articles": {"data": [{"type": "article", "id": "22016", "attributes": {"title": "'The Gentlemen' novi je hit na Netflixu: Evo sve \u0161to trebate znati o seriji koja je najgledanija u Hrvatskoj", "lead_text": "Stvorena, producirana i napisana od Guya Ritchieja, The Gentlemen prati mladog \u010dasnika Eddieja Hornimana (Theo James) koji neo\u010dekivano naslje\u0111uje o\u010devo 500 godina staro seosko imanje umjesto starijeg brata.", "slug": "the-gentlemen-novi-je-hit-na-netflixu-evo-sve-sto-trebate-znati-o-seriji-koja-je-trenutno-najgledanija-u-hrvatskoj", "label": "broj 1 na trendingu", "link": "/lifestyle/the-gentlemen-novi-je-hit-na-netflixu-evo-sve-sto-trebate-znati-o-seriji-koja-je-trenutno-najgledanija-u-hrvatskoj-22016", "publish_date": "2024-03-14T09:00:00+01:00", "explicit_content": false, "article_type": "article", "is_premium": false}, "relationships": {"cover_image": {"data": {"type": "image", "id": "148530"}}, "sections": {"data": [{"type": "section", "id": "3"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22016/sections"}, "meta": {"count": 1}}, "authors": {"data": [{"type": "author", "id": "5536"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22016/authors"}, "meta": {"count": 1}}, "keywords": {"data": [{"type": "keyword", "id": "7939"}, {"type": "keyword", "id": "2249"}, {"type": "keyword", "id": "4624"}, {"type": "keyword", "id": "7938"}, {"type": "keyword", "id": "7937"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22016/keywords"}, "meta": {"count": 5}}, "live": {"data": null}, "section": {"data": {"type": "section", "id": "3"}}, "subsection": {"data": null}}, "meta": {"comment_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22016/comment-count", "view_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/analytics/object/content.article/22016"}}, {"type": "article", "id": "22014", "attributes": {"title": "U be\u017e kombinaciji privukla pa\u017enju: 'Volim zemljane tonove, nosim ih tijekom cijele godine'", "lead_text": "Goran \u010ci\u017eme\u0161ija fotografirao je komercijalnu menad\u017eericu u Zari kojoj be\u017e od glave do pete pristaje fantasti\u010dno", "slug": "u-bez-kombinaciji-privukla-paznju-volim-zemljane-tonove-nosim-ih-tijekom-cijele-godine", "label": "nije pro\u0161la nezamije\u0107eno", "link": "/moda/u-bez-kombinaciji-privukla-paznju-volim-zemljane-tonove-nosim-ih-tijekom-cijele-godine-22014", "publish_date": "2024-03-14T07:00:00+01:00", "explicit_content": false, "article_type": "article", "is_premium": false}, "relationships": {"cover_image": {"data": {"type": "image", "id": "131965"}}, "sections": {"data": [{"type": "section", "id": "1"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22014/sections"}, "meta": {"count": 1}}, "authors": {"data": [{"type": "author", "id": "5536"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22014/authors"}, "meta": {"count": 1}}, "keywords": {"data": [{"type": "keyword", "id": "1969"}, {"type": "keyword", "id": "99"}, {"type": "keyword", "id": "2382"}, {"type": "keyword", "id": "335"}, {"type": "keyword", "id": "2"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22014/keywords"}, "meta": {"count": 5}}, "live": {"data": null}, "section": {"data": {"type": "section", "id": "1"}}, "subsection": {"data": null}}, "meta": {"comment_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22014/comment-count", "view_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/analytics/object/content.article/22014"}}, {"type": "article", "id": "22013", "attributes": {"title": "Odli\u010dno kombinira nespojive komade: 'Volim glamurozne stvari, vi\u0161e nego ne\u0161to sportski'", "lead_text": "Divna dama izvrsno nosi razne uzorke, a za Divu je ispri\u010dala i nekoliko detalja o svojem stilu.", "slug": "odlicno-kombinira-nespojive-komade-volim-glamurozne-stvari-vise-nego-nesto-sportski", "label": "veoma chic", "link": "/moda/odlicno-kombinira-nespojive-komade-volim-glamurozne-stvari-vise-nego-nesto-sportski-22013", "publish_date": "2024-03-14T07:00:00+01:00", "explicit_content": false, "article_type": "article", "is_premium": false}, "relationships": {"cover_image": {"data": {"type": "image", "id": "132173"}}, "sections": {"data": [{"type": "section", "id": "1"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22013/sections"}, "meta": {"count": 1}}, "authors": {"data": [{"type": "author", "id": "5536"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22013/authors"}, "meta": {"count": 1}}, "keywords": {"data": [{"type": "keyword", "id": "1969"}, {"type": "keyword", "id": "99"}, {"type": "keyword", "id": "2382"}, {"type": "keyword", "id": "335"}, {"type": "keyword", "id": "2"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22013/keywords"}, "meta": {"count": 5}}, "live": {"data": null}, "section": {"data": {"type": "section", "id": "1"}}, "subsection": {"data": null}}, "meta": {"comment_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22013/comment-count", "view_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/analytics/object/content.article/22013"}}]}}, "meta": {"comment_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22018/comment-count", "view_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/analytics/object/content.article/22018", "next_article_urls": ["https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22017", "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22013", "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22014", "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22007"]}}, "included": [{"type": "article", "id": "22013", "attributes": {"title": "Odli\u010dno kombinira nespojive komade: 'Volim glamurozne stvari, vi\u0161e nego ne\u0161to sportski'", "lead_text": "Divna dama izvrsno nosi razne uzorke, a za Divu je ispri\u010dala i nekoliko detalja o svojem stilu.", "slug": "odlicno-kombinira-nespojive-komade-volim-glamurozne-stvari-vise-nego-nesto-sportski", "label": "veoma chic", "link": "/moda/odlicno-kombinira-nespojive-komade-volim-glamurozne-stvari-vise-nego-nesto-sportski-22013", "publish_date": "2024-03-14T07:00:00+01:00", "explicit_content": false, "article_type": "article", "is_premium": false}, "relationships": {"cover_image": {"data": {"type": "image", "id": "132173"}}, "sections": {"data": [{"type": "section", "id": "1"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22013/sections"}, "meta": {"count": 1}}, "authors": {"data": [{"type": "author", "id": "5536"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22013/authors"}, "meta": {"count": 1}}, "keywords": {"data": [{"type": "keyword", "id": "1969"}, {"type": "keyword", "id": "99"}, {"type": "keyword", "id": "2382"}, {"type": "keyword", "id": "335"}, {"type": "keyword", "id": "2"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22013/keywords"}, "meta": {"count": 5}}, "live": {"data": null}, "section": {"data": {"type": "section", "id": "1"}}, "subsection": {"data": null}}, "meta": {"comment_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22013/comment-count", "view_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/analytics/object/content.article/22013"}}, {"type": "article", "id": "22014", "attributes": {"title": "U be\u017e kombinaciji privukla pa\u017enju: 'Volim zemljane tonove, nosim ih tijekom cijele godine'", "lead_text": "Goran \u010ci\u017eme\u0161ija fotografirao je komercijalnu menad\u017eericu u Zari kojoj be\u017e od glave do pete pristaje fantasti\u010dno", "slug": "u-bez-kombinaciji-privukla-paznju-volim-zemljane-tonove-nosim-ih-tijekom-cijele-godine", "label": "nije pro\u0161la nezamije\u0107eno", "link": "/moda/u-bez-kombinaciji-privukla-paznju-volim-zemljane-tonove-nosim-ih-tijekom-cijele-godine-22014", "publish_date": "2024-03-14T07:00:00+01:00", "explicit_content": false, "article_type": "article", "is_premium": false}, "relationships": {"cover_image": {"data": {"type": "image", "id": "131965"}}, "sections": {"data": [{"type": "section", "id": "1"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22014/sections"}, "meta": {"count": 1}}, "authors": {"data": [{"type": "author", "id": "5536"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22014/authors"}, "meta": {"count": 1}}, "keywords": {"data": [{"type": "keyword", "id": "1969"}, {"type": "keyword", "id": "99"}, {"type": "keyword", "id": "2382"}, {"type": "keyword", "id": "335"}, {"type": "keyword", "id": "2"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22014/keywords"}, "meta": {"count": 5}}, "live": {"data": null}, "section": {"data": {"type": "section", "id": "1"}}, "subsection": {"data": null}}, "meta": {"comment_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22014/comment-count", "view_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/analytics/object/content.article/22014"}}, {"type": "article", "id": "22016", "attributes": {"title": "'The Gentlemen' novi je hit na Netflixu: Evo sve \u0161to trebate znati o seriji koja je najgledanija u Hrvatskoj", "lead_text": "Stvorena, producirana i napisana od Guya Ritchieja, The Gentlemen prati mladog \u010dasnika Eddieja Hornimana (Theo James) koji neo\u010dekivano naslje\u0111uje o\u010devo 500 godina staro seosko imanje umjesto starijeg brata.", "slug": "the-gentlemen-novi-je-hit-na-netflixu-evo-sve-sto-trebate-znati-o-seriji-koja-je-trenutno-najgledanija-u-hrvatskoj", "label": "broj 1 na trendingu", "link": "/lifestyle/the-gentlemen-novi-je-hit-na-netflixu-evo-sve-sto-trebate-znati-o-seriji-koja-je-trenutno-najgledanija-u-hrvatskoj-22016", "publish_date": "2024-03-14T09:00:00+01:00", "explicit_content": false, "article_type": "article", "is_premium": false}, "relationships": {"cover_image": {"data": {"type": "image", "id": "148530"}}, "sections": {"data": [{"type": "section", "id": "3"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22016/sections"}, "meta": {"count": 1}}, "authors": {"data": [{"type": "author", "id": "5536"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22016/authors"}, "meta": {"count": 1}}, "keywords": {"data": [{"type": "keyword", "id": "7939"}, {"type": "keyword", "id": "2249"}, {"type": "keyword", "id": "4624"}, {"type": "keyword", "id": "7938"}, {"type": "keyword", "id": "7937"}], "links": {"related": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22016/keywords"}, "meta": {"count": 5}}, "live": {"data": null}, "section": {"data": {"type": "section", "id": "3"}}, "subsection": {"data": null}}, "meta": {"comment_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/articles/22016/comment-count", "view_count_url": "https://app-diva.vecernji.hr/fapi/analytics/object/content.article/22016"}}, {"type": "article-native", "id": "22018", "attributes": {"header_url": "", "logo_url": "", "client_label": null, "client_name": null}, "relationships": {"header_image": {"data": null}, "logo_image": {"data": null}}}, {"type": "article-special-article", "id": "22018", "attributes": {"logo_image_url": null, "logo_url": null, "logo_title": null}, "relationships": {"special_cover_image": {"data": null}}}, {"type": "author", "id": "2052", "attributes": {"name": "Shutterstock", "slug": "shutterstock", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}, {"type": "author", "id": "5536", "attributes": {"name": "Tina Hajduk", "slug": "tina-hajduk", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}, {"type": "image", "id": "131965", "attributes": {"width": 4160, "height": 2490, "caption": "", "title": "", "url": "https://diva.vecernji.hr/media/images/2023-13/ana-papista-9053_kJXi874.jpg", "crop": {}, "created_date": "2023-03-30T07:37:14.629738+02:00"}}, {"type": "image", "id": "132173", "attributes": {"width": 4160, "height": 2276, "caption": "", "title": "", "url": "https://diva.vecernji.hr/media/images/2023-14/vanja-pavlov-9259_TovvaPQ.jpg", "crop": {}, "created_date": "2023-04-03T07:47:11.952118+02:00"}}, {"type": "image", "id": "148530", "attributes": {"width": 1156, "height": 775, "caption": "", "title": "", "url": "https://diva.vecernji.hr/media/images/2024-11/snimka-zaslona-2024-03-14-091751.png", "crop": {}, "created_date": "2024-03-14T09:16:06.215736+01:00"}}, {"type": "image", "id": "148538", "attributes": {"width": 5000, "height": 3334, "caption": "", "title": "", "url": "https://diva.vecernji.hr/media/images/2024-11/shutterstock-2193239223.jpg", "crop": {"left": 54, "top": 136, "right": 3825, "bottom": 3267}, "created_date": "2024-03-14T11:30:12.825064+01:00"}, "relationships": {"author": {"data": {"type": "author", "id": "2052", "attributes": {"name": "Shutterstock", "slug": "shutterstock", "title": ""}, "relationships": {"image": {"data": null}}}}}}, {"type": "keyword", "id": "3161", "attributes": {"name": "odr\u017eivost", "slug": "odrzivost"}}, {"type": "keyword", "id": "7322", "attributes": {"name": "odr\u017eiva moda", "slug": "odrziva-moda"}}, {"type": "keyword", "id": "7940", "attributes": {"name": "brza moda", "slug": "brza-moda"}}, {"type": "keyword", "id": "7941", "attributes": {"name": "modna industrija", "slug": "modna-industrija"}}, {"type": "section", "id": "1", "attributes": {"name": "Moda", "slug": "moda", "is_special": false, "is_primary": true, "label": "", "description": "", "slug_path": "moda"}, "relationships": {"cover_image": {"data": null}}}, {"type": "section", "id": "3", "attributes": {"name": "Lifestyle", "slug": "lifestyle", "is_special": false, "is_primary": true, "label": "", "description": "", "slug_path": "lifestyle"}, "relationships": {"cover_image": {"data": null}}}]};
//-->
Činjenice o brzoj modi zbog kojih ćete razmisliti dvaput prije svake kupnje i odlučiti se na održiviju varijantu
Svake godine, proizvede se nevjerojatnih 100 milijardi odjevnih predmeta, što znači gotovo 14 komada odjeće po osobi na planetu.
<p><strong>Brza moda,</strong> jedan od najmoćnijih sektora modne industrije, privlači mase svojim jeftinim, trenutno dostupnim komadima koji reflektiraju najnovije modne trendove. Međutim, dok kupci traže modne inovacije po niskim cijenama, malo ih je svjesno dubokih ekoloških i društvenih posljedica koje nosi ta privlačna fasada.</p><p>Svake godine, proizvede se nevjerojatnih <strong>100 milijardi odjevnih predmeta</strong>, što znači gotovo 14 komada odjeće po osobi na planetu. Ova industrija, čiji je poslovni model zasnovan na brzoj i jeftinoj proizvodnji, zauzima treće mjesto po veličini proizvodnje, odmah iza automobilske i tehnološke industrije.</p><p>Iznenađujuće je da prosječna osoba nosi samo 20% svoje odjeće 80% vremena. Unatoč tome, potrošači se često privlače jeftinim komadima koji imaju kratak vijek trajanja, potičući prekomjernu potrošnju. Studije pokazuju da većina ljudi uvijek iznova nosi iste komade, dok veći dio garderobe ostaje netaknut.</p><p>Ciljana publika brendova brze mode su mladi<strong> potrošači u dobi od 18 do 24 godine,</strong> koji su spremni žrtvovati kvalitetu za niže cijene i veću raznolikost. Studija iz 2016. pokazala je da brendovi svjesno ciljaju na mlade potrošače, često studente s niskim primanjima, a žene ove dobne skupine kupuju u trgovinama brze mode više od bilo koje druge demografske skupine. Osim ekoloških, brza moda ima i društvene reperkusije, uključujući pitanja poput dječjeg rada i iskorištavanja radnika. </p><p>Niske cijene često su znak da nešto nije u redu iza kulisa. Prečesto je industrija povezana s pitanjima poput dječjeg rada, iskorištavanja radnika, kao i kršenja osnovnih radničkih prava, kao što su nedostatak sigurnosnih pravila, niske plaće i prekomjerno radno vrijeme. Brendovi brze mode daju prioritet masovnoj proizvodnji i profitu u odnosu na dobrobit ljudi.</p><p>Neki idu toliko daleko da industriju brze mode opisuju kao "moderni oblik ropstva". Izvješće američkog Ministarstva rada za 2018. pronašlo je dokaze o prisilnom i dječjem radu u modnoj industriji u više zemalja.</p><p>Također, 59% tvrdnji europskih modnih brendova o održivosti su netočne i obmanjujuće. Mnoge tvrtke koriste prakse zelene reklame kako bi stvorile dojam održivosti, dok zapravo troše više vremena i resursa na marketing svojih planova održivosti nego na njihovu provedbu.</p><p>Zbog svog poslovnog modela, brza moda je među industrijama <strong>koje najviše štete okolišu</strong> i na velik način pridonosi globalnom onečišćenju i klimatskim promjenama. Da je brza moda država, njezine bi emisije ugljika bile gotovo jednako visoke kao cijeli europski kontinent. Emisije proizlaze ne samo iz samog procesa proizvodnje, već i od otpreme odjeće diljem svijeta, kao i njezinog zbrinjavanja.</p><p>Osim što su emisije CO2 jedan od glavnih izvora onečišćenja koji proizlazi iz industrije brze mode, odjevni predmeti su također veliki izvor mikroplastike. Veliki dio današnje odjeće koristi izdržljive i jeftine materijale kao što su najlon ili poliester. Procjenjuje se da se oko 60 posto artikala brze mode proizvodi od tkanina na bazi plastike (koja je izrađena od fosilnih goriva).</p><p>Da bi se proizveo samo običan par traperica, potrebno je oko 7,6 kubičnih metara vode. Kada sastavite sve traperice i odjeću proizvedene svake godine, sektor troši monstruozne količine vode. No, to nije jedino pitanje koje se tiče ekologa. Velik dio korištene vode ostaje kontaminiran otrovnim kemikalijama. Prema Programu Ujedinjenih naroda za okoliš (UNEP), 20 posto globalne otpadne vode dolazi samo od bojenja tekstila.</p><p>Od odjeće koja nam više ne stoji, predmeta koji su izašli iz mode, pa čak i odjeće koja nikada nije nošena, potrošači svake godine odbacuju ogromne količine modnih artikala. U Europskoj Uniji se<strong> baci 5,8 milijuna tona </strong>ukupnog tekstilnog otpada na godinu, u Hrvatskoj je to 50 tisuća tona tekstilnog otpada i obuće. Od toga 12 kilograma otpada po stanovniku.</p><p>S obzirom na sve ovo, Europska unija kreće u borbu s industrijama brze mode. U travnju 2022., najavili su planove za zaustavljanje brze mode do 2030. godine, uključujući obveznu upotrebu recikliranih vlakana i zabranu odlaganja neprodane odjeće na odlagališta.</p><p>U ovom kontekstu, postaje jasno da potrošači moraju postati svjesniji svojih kupovnih navika. Kupovinom u second-hand dućanima, prepravkom starih komada ili istraživanjem ekološki osviještenih brendova, mogu pridonijeti smanjenju štetnih utjecaja brze mode na okoliš i društvo. U potrazi za modom, ne smijemo zaboraviti da je prava cijena odjeće mnogo više od iznosa na etiketi.</p>