Nakon pet godina stanke, Bipa Fashion.hr ponovno pokreće Zagreb u ritmu mode, a taman je vremena prošlo da stasa nova, mlađa generacija autora koji su se sinoć predstavili kolekcijama u 8. paviljonu Zagrebačkog velesajma. Iako mlađi, nisu modno neiskusni – Vicko Racetin, Deni Horvatić, Helena Kelen i Jelena Geštakovski dio su modne ekipe koja je na našoj sceni posljednjih godina stasala samostalno – kroz razne foto-priče, projekte, inicijative ili pak rad za etablirane dizajnere. Deni Horvatić, primjerice, čiji je avangardni brend SSYYNN već ostavio trag na domaćoj modnoj sceni, reinterpretira komade Ksenije Vrbanić, donoseći viziju iskrivljenog tijela kroz printeve i odjeću koja imitira drugu kožu. Važno je naglasiti i da su svi ovi dizajneri studirali na Tekstilno-tehnološkom fakultetu, što dodatno potvrđuje njihovu stručnost.Njihov izlazak na pistu nije početak, već prijelaz u novu fazu – onu u kojoj njihova estetika dobiva konkretnu formu, uz styling i čitavu priču na pisti. Ovaj trenutak važan je ne samo kao prilika za vidljivost, već i kao potvrda autentičnosti svakog pojedinog dizajnerskog potpisa. Vicko Racetin svoj rad gradi na istraživanju djetinjstva, nostalgije i vizualnih elemenata sa starih fotografija, a njegova kolekcija reflektira duh dalmatinskog zavičaja kroz spoj preciznih krojeva i ručno finiširanih tekstura.Njegove siluete su oversize, promišljene tako da evociraju naslijeđenu odjeću, onu koja se kroz vrijeme mijenja, prilagođava i nosi generacijama. Njegova pobjednička kolekcija na DIPMOD natjecanju Tekstilno-tehnološkog fakulteta, „[grand]-PA“, inspirirana je estetikom njegova djeda, pri čemu heklani detalji dodatno obogaćuju priču, stvarajući sentimentalni sloj u suvremenoj modnoj interpretaciji. To je, naime, idejno porijeklo elemenata kao što je udica, a onda i ribica kao motiva modnih komada minimalističke forme.Pogledajte galeriju svih kreacija 1. dana Bipa Fashion.hr-a;Helen Kelen potpisuje grafički pristup, kombinirajući meke linije, elastične teksture i eterične teksture. Inspiraciju crpi iz techno glazbe, sci-fi arhitekture i estetike clubbing i BDSM kulture, što se reflektira u fluidnim siluetama i upotrebi materijala poput elastičnog tekstila i mrežastih tkanina, uz nezaobilazne otvore i preforacije. Kelen je više puta sudjelovala na raznim projektima reciklažnog karaktera te je iskusna u korištenju tekstila na način da mu nađe novu namjenu. Zanimljivo je i kako je jedan od modela na jučerašnjoj reviji bio naš predstavnik za ovogodišnji Eurosong Marko Bošnjak. Jelena Geštakovski, dizajnerica brenda y/GIA, nadahnjuje se ranim 2000-ima, ali ne na nostalgičan, već na konceptualan način – istražujući statusne simbole i kulturne fenomene tog razdoblja. Tekstili s premazima, uzorci koji aludiraju na "lažni sjaj" potrošačke kulture i specifična silueta s dozom ironije čine ovu kolekciju više od same odjeće – ona je društveni komentar, promišljanje o estetici prošlih dekada kroz suvremeni kontekst. Ima tu i modnog humora, primjer je prenaglašeni kaput od dječjeg tepiha, autorica na kreativan način ističe mogućnost izrade modnih predmeta od svega i svačega, a to je upravo odlika dizajnera koji su spremni na istraživanje raznih tekstura i materijala kako bi izašli iz očekivanih okvira i modnih narativa.Deni Horvatić, koji stoji iza brenda SSYYNN, posegnuo je za arhivom XD XENIA DESIGN, reinterpretirajući postojeće kodove kroz igru sinonima i varijacija formi. U njegovim modelima naglasak je na printu tijela koje gledatelja zbunjuje – tražimo smisao i ono poznato u silueti i izgledu tijela, no autor nas navodi da gledamo malo bolje te se igra estetikom i proporcijama fizičkog tijela. On otvara time pitanje smisla fizičkog tijela u digitalnoj sferi, koja ruši granice tjelesnosti i stvara jedan potpuno novi svijet u kojemu nema fizičkih barijera. Već se ovdje moguće igradi i stvoriti tijelo po želji. A to se može postići i rekreiranjem smisla odjevnog predmeta – primjerice, jakna postaje kreativan oblik avangardne estetike, pri čemu autor mijenja njezinu svrhu, istovremeno zbunjujući i vizualno izazivajući promatrača.Predstavljanje kolekcija na pisti potpuno je drugačiji izazov od objave putem digitalnih kanala ili raznih foto-priča. Dok su društvene mreže fleksibilan prostor u kojem se estetika može dozirati i prilagoditi percepciji publike, modna revija zahtijeva jasno definiranu poruku i vizualni kontinuitet. U ovom formatu ključni su styling, scenografija, kretanje modela i narativ koji kolekcija prenosi. Publika, suočena s nizom avangardnih, konceptualnih komada, treba prepoznati ideju iza dizajna, njegovu svrhu i kontekst. Zbog toga je bitno da autori koji tek izlaze na pistu imaju naglašenu poruku i okvir kolekcije, kako bi njihova estetika dobila puni smisao i ostavila snažan dojam.