Kad biste zamislili ono najbolje od mode – najupečatljivije odjevne predmete, najtoplije podove u trgovinama i najbogatiji osjećaj mašte – vizualizirali biste rad Driesa Van Notena. U 38 godina otkako je lansirao svoj istoimeni brend, belgijski dizajner donio je eklektičnu ljubaznost u svijet mode kroz svoju inteligentno izrađenu, nepretencioznu odjeću. Kada je početkom ove godine šokirao industriju objavom svog povlačenja, tugovalo je više od modne industrije. Ljudi od bivše prve dame Michelle Obame do frontmena Radioheada Thoma Yorkea do srednjoškolskih profesora nosili su njegovu odjeću i voljeli je. Ali malo tko bi se mogao raspravljati s Van Notenovom logikom: "Moj san je bio imati glas u modi," rekao je u izjavi. "Taj san se ostvario. Sada se želim usmjeriti na sve stvari za koje nikada nisam imao vremena." Njegova revija muške odjeće za proljeće 2025. u subotu u Parizu bila je njegova posljednja ikada.Revija je bila smještena u La Courneuve, unutar praznog skladišta. Gotovo sat vremena prije 20.30 sati, gosti su se već okupili vani, sjedeći na zidovima ispisanim grafitima na sunčevoj svjetlosti solsticija. Vrata su se otvorila u 20:15, a gosti i dobronamjernici su se slijevali, uključujući kolege dizajnere Thoma Brownea, Pierpaola Picciolija, Ann Demeulemeester, Glenna Martensa, Merylla Roggea, Krisa Van Asschea, Haidera Ackermanna i Martina Margielu. Na frontu slavnih, Norman Reedus iz serije The Walking Dead i razigravač Los Angeles Clippersa, Russell Westbrook, predstavljali su polove Van Notenovog dosega.Gotovo do 22:00 sata gosti su lutali koktel prostorom. Središnje postolje prikazivalo je prizore iz prošlosti brenda, uključujući leopard kapute koji su prikazivani uz snimke rada Van Notena. Francuski dokumentarist Loïc Prigent lutao je s kamerom u ruci, snimajući dizajnera kako se miješa među gostima prije revije, osiguravajući da svi naprave fotografiju s njim. "On nije kao nitko drugi," rekao je Prigent. "On nije u trendu; on je u vlastitom tempu." Uz osmijeh, dodao je: "I sladak je."Slatkost možda nije kvaliteta koja se tradicionalno pripisuje modnom dizajneru, ali o Van Notenovoj ljubaznosti i toplini govorilo se na događaju prije revije. Andrew Bolton, glavni kustos Instituta za kostim u Muzeju umjetnosti Metropolitan, identificirao je dizajnerovu najpoznatiju osobinu. “Mislim da je velikodušan. Postoji neka vrsta velikodušnosti koja dolazi do izražaja, samo u smislu njegovih ideja. Inspiraciju crpi odasvud. On je pomalo poput svih onih velikih dizajnera poput Karla Lagerfelda, koji inspiraciju vidi posvuda, ali je može usmjeriti na svoj način,” rekao je Bolton. “Ništa nije teško s njim, u svemu što radi. To je uvijek neka vrsta nježnosti i neka vrsta tišine. Mislim da je ponekad vrsta tišine i samorefleksije unutar njegovih kolekcija ono što je privlačno u odnosu na glasnost u modi.”Točno odrediti zašto je Van Noten tako popularan i toliko voljen može se činiti teškim, jer je gotovo previše očito. Njegovi komadi su veličanstvena odjeća koja ima urođeno poštovanje prema svom nositelju. Dries odjevni predmet je bez lukavih smicalica ili nepotrebnih ukrasa. Opušteno je na pravim mjestima, a senzualno na drugima. Odrastao je u svojim namjerama, s oštrim ramenima ili ozbiljnom tamnoplavom vunom, ali prepušta se mladim fantazijama, s printovima Marilyn Monroe ili jastozima sa šljokicama.Nositi Dries Van Noten znači otkriti da bizarne harmonije koje je uspio pronaći – između brokata spojenog s prugama, šljokica izvezenih u najfiniji šifon, jabučno zelenih šljokica usklađenih s najslabijim pamučnim popelinom boje lavande – postoje u vama samima. Želi izbezumiti, a da to ne uznemiri. Stvari koje se čine kao statement komadi pretvaraju se u dijelove još ljepših odjevnih kombinacija. Izraziti komad postaje bitan.Otvorio se zastor i ukazala se pista od srebrne folije. Glas Davida Bowieja, sempliran iz dokumentarca Moonage Daydream iz 2022., intonirao je: “Vrijeme, jedan od najsloženijih izraza. Sjećanje se očitovalo – to je nešto što povezuje prošlost i budućnost." Izašao je Alain Goussin – model koji je otvorio prvu Van Notenovu reviju, također u Parizu, 1991. – u dugom crnom kaputu, kaki hlačama i ravnim sandalama. Slijedile su prozirne košulje i hlače u glinenim tonovima i bomber jakne izvezene zlatnim polugama i dragocjenim draguljima. Naposljetku se pojavio sjaj neonskih i pastelnih boja. Neonski koraljno brušeni vuneni kaputi i naborani prozirni kaputi od poliamida davali su svjetlucavi sjaj prevelikim cvjetnim printovima i suptilnim rubovima boje lavande, ruže i zlatne boje s kojima su bili upareni. Manekenke poput Karen Elson i Debre Shaw nosile su goleme torbe od janjeće kože, poput žena koje idu na dugo vikend putovanje. I ubrzo je bilo gotovo – čak i sa 69 izgleda, činilo se prekratko, jer je Rokas Kavaliauskas zatvorio reviju u zlatnim i srebrnim hlačama od folije i crnom kaputu na dvostruko kopčanje.“I dalje sam želio dokazati stvari i želio sam iskoračiti. Nije da sam rekao: 'Sada ćemo dati sve od sebe',” rekao je Van Noten nakon nastupa. “Ideja je zapravo bila napraviti nove materijale – vate od recikliranog kašmira, prozirne reciklirane poliestere i slične stvari, i svu onu stvarno klasičnu englesku vunu. Kontrast svih tih stvari bio je jako važan.” Jasno je rekao da to nije bila retrospektiva ili veliko finale, već predstava koja je trebala prenijeti duh Driesa Van Notena u budućnost.Za jedinstvenu reviju, onu posljednju, hrabra je i skromna ideja ne razmišljati, već nastaviti gurati dizajn naprijed. U usporedbi s ostalim revijama muške odjeće za proljeće 2025. koje su održane u Parizu, Londonu, Milanu i Firenci u Italiji, još jednom se pokazalo zašto je Van Noten majstor. Ima sposobnost čitanja trenutka – upravo sada, modni trendovi od "tihog luksuza" do "office sirene" okreću se nenaglašenim, minimalističkim komadima s bljeskovima boja. Drugi se dizajneri izgube dok se duh mode mijenja, ali Van Noten pronalazi način da razbije stvarnost kroz vlastiti kaleidoskop. Zato je, naravno, jedan od najboljih.Malo je ljudi koji osmišljavaju svoje vlastito nasljeđe – osobito u modi. Otkako se transformirala iz nišne industrije u globalnu pop-kulturnu moć 2000-ih, mnogi kreativni direktori su se odvojili, izgorjeli ili ih je progutao sustav i ostali bez posla. Rastanci su rijetko pod njihovim uvjetima. "Ja sam vrlo sretan. Jako sam sretan," rekao je Van Noten. “Ideja je bila da će to biti slavlje. Nadam se da je bilo.”