Talijanski institut za kulturu u Zagrebu otvorio je izložbu posvećenu legendarnom šeširu Borsalino, simbolu talijanske elegancije i vrhunske izrade koji već više od 160 godina utjelovljuje spoj zanatske vještine i prepoznatljivog stila. Izložba prikazuje deset originalnih modela šešira, svaki od kojih predstavlja jedno povijesno razdoblje – riječ je o muzejskim primjercima koji svjedoče o razvoju dizajna, mode i kulture povezane s ovim slavnim brendom. Regija Pijemont, posebno Alessandria od kuda potječe Borsalino, oduvijek je bila poznata po tradicionalnoj izradi šešira. Ta se baština i danas vidi u svakom tom šeširu, poruka je izložbe.Direktor Talijanskog instituta, Gian Luca Borghese, naglasio je duboku povezanost između brenda i grada Alessandrije: "Borsalino je za nas više od modnog dodatka – to je spoj izvrsne kvalitete, umijeća izrade i industrijske proizvodnje. Iako je Alessandria mali grad, već stoljećima njeguje tradiciju izrade šešira. Zanimljivo je da su brojni gradski simboli, poput akvedukta, bolnice i doma za starije, povezani s obitelji Borsalino, oni su patroni društva i lokalne kulture”. Snimljen je i dokumentarac o Borsalinu, koji otkriva povijest brenda, njegov utjecaju na kulturu i umjetnost te izazove očuvanja zanatske baštine u suvremenom kontekstu.Borghese je također naglasio kako brend danas predstavlja izazov i inspiraciju: "Moda je internacionalna, ali naš je cilj da na globalnom tržištu naglasimo vrijednost lokaliteta, originalnosti i kvalitete."Talijanski veleposlanik u Hrvatskoj, Paolo Trichilo, istaknuo je kako je šešir Borsalino ikonski predmet koji je nosio niz velikana svjetskog filma: "Od Humphreyja Bogarta do Alaina Delona – šešir Borsalino ostavio je trag u povijesti filma i stila. Ova izložba rezultat je suradnje s talijanskom zajednicom u Rijeci i želje da se predstavi brend na cjelovit i kulturno bogat način." Veleposlanik je podsjetio i na prijateljstvo između Alessandrije i Karlovca, koji su gradovi pobratimi, a povezuje ih i slična povijest utvrda.Priča o ovoj obitelji impresivna je i složena – počinje 1857. godine, kad je u dobi od samo 23 godine, Giuseppe Borsalino u Alessandriji osnovao malu radionicu specijaliziranu za izradu šešira od filca. Zajedno s bratom Lazzarom pokreće obrtničku djelatnost koja će ubrzo prerasti u sinonim za stil, kvalitetu i talijansku izvrsnost. Prema zapisima, 4. travnja 1857. izrađen je prvi Borsalino šešir – datum koji će se kasnije slaviti kao početak legende.Već 1870. Borsalino postaje ikona stila zahvaljujući lansiranju poznatog šešira od mekog filca – laganog, elegantnog i izdržljivog modela koji je postao simbol moderne elegancije. Tvrtka uvodi industrijske strojeve i širi proizvodnju, a reputacija brenda prelazi granice Italije. Godine 1882. registriran je prvi službeni zaštitni znak kuće Borsalino, a 1888. u Alessandriji se otvara nova tvornica – djelo arhitekta Arnalda Gardelle – koja postaje simbol moderne industrijske arhitekture. Proizvodnja raste, zapošljavaju se stotine radnika, a 1900. Borsalino osvaja zlatnu medalju na Svjetskoj izložbi u Parizu.Početkom 20. stoljeća Borsalino postaje sinonim za luksuz i obrtničku izvrsnost. Godišnje se proizvodi više od dva milijuna šešira, a brend se prilagođava ukusima i kulturama diljem svijeta. Nakon smrti Giuseppea Borsalina, tvrtku preuzima sin Teresio, ali dolazi do podjele u obitelji – 1906. Giovanni Battista Borsalino, rođak iz iste loze, osniva konkurentsku tvornicu pod imenom G.B. Borsalino Fu Lazzaro. Glamura nije nedostajalo: Ovo su najbolje odjevene zvijezde s ovogodišnje Met Gale!Tržišni sukob dvaju brendova vodi se i kroz impresivne reklamne plakate koje potpisuju vodeći ilustratori tog vremena. Godine 1907. registriran je kaligrafski logotip Borsalino koji se koristi i danas – prepoznatljiv potpis talijanske elegancije.Početkom 1920-ih, tvrtka proširuje ponudu: proizvodi elegantne modele od slame, a desetljeće kasnije i prve ženske modele. No, pravi globalni proboj stiže s filmom – u 1930-ima, zahvaljujući Hollywoodu i osobito noir žanru, Borsalino šeširi postaju planetarni modni simbol. Uloga im je jasna: definirati karaktere, stvoriti dojam tajanstvenosti i moći – bilo da se radi o gangsterima, detektivima ili policajcima.1942. tvrtku preuzima praunuk osnivača, Nino Usuelli, suočen s ratnim izazovima i bombardiranjima. No vjera u beskompromisnu kvalitetu ostaje čvrsta. Godine 1957. slavi se stogodišnjica postojanja, a Borsalino se potvrđuje kao nacionalni ponos Italije.Veza s filmskim svijetom kulminira 1970., kada brend daje dopuštenje za korištenje svojeg imena u filmu Borsalino s Alainom Delonom i Jean-Paulom Belmondom. Film postiže velik međunarodni uspjeh, a 1974. slijedi nastavak Borsalino & Co. Unatoč izazovima u drugoj polovici 20. stoljeća, uključujući selidbu sjedišta 1985. i promjene vlasništva, brend opstaje. Godine 2018., tvrtku preuzima investicijski fond Haeres Equita s ciljem razvoja luksuzne ručne proizvodnje. Manufaktura u Alessandriji ostaje očuvana, uz povijesne strojeve i majstore obrta – Borsalino ulazi u novo poglavlje, zadržavajući duh tradicije.Vrhunac te obnove identiteta dolazi 2023., kada je 4. travnja otvoren Muzej Borsalino u povijesnoj zgradi nekadašnje tvornice. Zahvaljujući suradnji Grada Alessandrije i Zaklade Borsalino, muzej čuva sjećanje na više od 160 godina vrhunskog dizajna, inovacija i utjecaja na kulturu, film i modu. Od male radionice u Pijemontu do globalnog simbola stila – Borsalino šešir ostaje legenda koja spaja prošlost i budućnost, tradiciju i viziju.