Gledajući povijest mode, trenirka je zapravo vrlo mlad odjevni predmet, a takav mu je i karakter. Odjeneš trenirku i sigurno djeluješ nezrelije nego u, recimo, odijelu, blejzeru ili kostimu. Naime, počeci ovog odjevnog predmeta, koji je u ovoj neočekivano neobičnoj godini osvojio svijet jer smo više nego ikad kod kuće, datiraju iz 1920. godine.Prije točno sto godina Francuz Émile Camuset, osnivač i danas cool brenda Le Coq Sportif, izmislio je mekan hlače od džerseja za sportaše, posebno trkače. Bio je to jednostavan sivi model, a osim mekane tkanine, bila je tu i guma oko struka, što je sportašima davalo slobodu pokreta. Shvatio je taj modni inovator da sportašima treba nešto posebno i superpraktično, što će nositi prije i nakon treninga, umjesto da odijevaju klasičnu odjeću i razne kućne ogrtače.Sportska je odjeća s njime ušla u novu eru, a aktivni su igrači konačno dobili robu koja im odgovara. Camuset je razvio svoj moderni proizvod, kreacije su imale razne teksture, no zasigurno nije ni slutio što je zapravo pokrenuo. Trenirka je kao komplet postala planetarno popularna do 60-ih, u desetljeću kad je sport počeo privlačiti mnoštvo gledatelja, a s popularizacijom aktivnih hobija među svakodnevnim ljudima, ovaj odjevni predmet postaje zvijezda olimpijaca i legendi na brojnim terenima.U to vrijeme trenirka je bila rezervirana isključivo za aktivne trenutke, napravljena od pamuka, frotira i poliestera. Bilo je nezamislivo da bi netko na posao, u grad ili na kavu u kvartu nosio nešto tako mekano i kućno. Ljudi su se u to vrijeme odijevali elegantno, sređivali se maksimalno prije nego bi napustili kuću.Tome na kraj staju hipiji u sedamdesetima, no oni su više voljeli traperice i trapezice, pa je trenirka i dalje trčala uglavnom po terenima. Nosili su ih sportaši, ali i ljubitelji disko groznice, pokreta i plesa. Jedan od likova koji je u to vrijeme konstantno nosio trenirku bio je legendarni Bruce Lee. Oni razni sportaši pojavljivali bi se u javnosti u trenirci, no svi ostali znali su gdje joj je mjesto – u kući.Dekadu kasnije, u osamdesetima, ona postaje još šarenija, ljubimica cura koje idu na trening. Fitness postaje popularan kao način na koji ljudi provode slobodno vrijeme, pa i ova ležerna kombinacija dobiva nove modne linije, mnogi brendovi se trude djevojkama i ženama ponuditi nešto chic i komotno. Ljudi sve više trče, trening vani postaje hit, svi žele biti zdravi i zgodni.Krajem osamdesetih i početkom devedesetih ovaj modni komplet postaje dio glazbene rap i hip hop scene – RUN DMC i Beastie Boysi bili su među bendovima kojima možemo zahvaliti i popularnost ovog kompleta. Kombinirali su uz tanke sintetičke jakne s patentnim zatvaračem – goleme zlatne ogrlice. Bio je to jedan od prvih stilova u kojemu je trenirka bila u fokusu, bitan odjevni predmet i komplet koji je nosio centralni dio trenda. S time jača i street style scena, odnosno moda koju diktira ulica, a ne dizajneri ili luksuzni brendovi.Te je godine obilježila i jedna super dama, koja je trenirku nosila na glamurozan način – Missy Eliott osvojila je ne samo glazbeni već i modni svijet. Ležeran stil bio je karakterističan i za pjevačicu Mel C iz Spice Girls, jer ovaj megaslavni ženski bend bio je poznat po tome što je svaka od članica imala specifičan stilski izričaj. Općenito trenirka, kao dio ulične mode, ima posebnu moć, jer je definirala svojevrstan bunt, ona je kontrast klasičnim, uglađenim stilovima. Jedan od ključnih elemenata ovog stila dogodio se krajem devedesetih. Naime, trenirke od frotira postale su dio svijeta luksuza. Naime, bogate mame poželjele su biti stylish kad vode djecu u vrtić i školu, što su uočile Pamela Skaist-Levy i Gela Nash-Taylor iz Kalifornije. Tako je nastao Juicy Couture, jer dotične su se dosjetile ovaj casual komad napraviti – skupocjenim. Njihove ružičaste trenirke od pliša obilježile su ulazak u novi milenij, a nosile su ih ne samo nepoznate majke već i poznate face poput Lindsey Lohan, Paris Hilton i Britney Spears, pa su tako Pamela i Gela napravile revoluciju trenirke, ni ne sluteći kako će promijeniti sliku modne scene.Trenirka je postala chic, više nije imala veze samo sa sportskim terenima niti isključivo s glazbenom scenom, već se udomila kao relevantan komad u garderobi takozvane obične žene. Koja ju je ponosno nosila i izvan kuće. Trenirka je postala poželjan, trendi komad, dobila je šljokice i glamur kristala te pritom otkrila novo, bogato lice. Iako se nedavno pisalo o Juicy Couture brendu kao nečemu što je gotovo propalo, jer danas nije ni sjena onoga što je bio, i danas vidimo njegove utjecaje.U to vrijeme trenirka dobiva glavnu ulogu u jednom od hit filmova - ‘The Royal Tennenbaums’ iz 2001. godine imao je snažan kostimografski karakter. Među neobičnim likovima filma Wesa Andersona bio je i Ben Stiller, odnosno Chas Tennenbaum, koji je u cijelom film nosio crvenu Adidas trenirku, kao i njegova dva sina, Ari i Uzi. Lakoću pokreta zahtijevala je i uloga Ume Thurman, u legendarnom filmu ‘Kill Bill 1’, koji je 2003. oduševio gledatelje uratka Quentina Tarantina diljem svijeta. Beatrix Black Mamba Kiddo nosila je prepoznatljiv žuti komplet pa je film postao i modni hit, a njezina je trenirka ostala jedna od onih koje se pamte u svijetu street stylea. Inspiracija za njezin outfit bio je još jedan borac – gore spomenuti Bruce Lee, legenda borilačkih sportova. Ubrzo se hoodice i trenirke osamostaljuju kao relevantan ulični trend, a cesta postaje pista raznih trenirki.Čak i Rihanna nosi trenirku, ali na štikle, jer ona je zvijezda čiji je stil obilježio prošlo desetljeće, a hoće li ovu u koju smo ušli, to uopće nije upitno. Njezine kolegice poput Beyonce također nose sportivo, između koncerata i kad idu po kavu za van, no kod njih je to dio glamura i sveopćeg luksuza. Trenirka kao snažan stilski element sada ima svoje raznolike formule, a jedna od onih koja ih dobro kombinira jest i Kendall Jenner. Općenito, ona i njezina manekenska ekipa, Gigi, Bella i Hailey, ‘isfuravaju’ trendove kao što mijenjaju čarape, odnosno trenirke, pa majstorski recikliraju trendove iz devedesetih i osamdesetih. Od komotnih komada, naravno, biraju mekane hlače i hoodice, a na nogama su, osim tenisica, čizme, štikle i natikače.Naravno, ima nekih koji trenirku doživljavaju konceptualno, a to je ponajprije brend Y3, suradnja japanskog dizajnera Yamamota i Adidasa. Rezultat su cool sportivo stvari koje obožavaju ljubiteljice smart avangarde. U ovom području snažan je i utjecaj tehnologije tekstila, pa trenirka postaje pametan odjevni predmet napravljen od inovativnih materijala koji dopuštaju disanje kože ili su pak vodootporni. Naravno da je sve to napravljeno za sportaše, kojima njihova odjeća omogućuje bolje rezultate, no dio toga ipak završi u masovnoj proizvodnji. Zato je udobnost posljednjih godina nešto jako opipljivo, a osjećaj koji daje trenirka jest onaj druge kože.Naravno da se ljudi sjećaju momenta kad je ona postala plastična, tijekom osamdesetih, bila je to neka loša faza, iako i danas po vintage dućanima možemo naći te super umjetne komade. Za razliku od tada, danas je ona vrlo kvalitetan komplet, koji se nosi po kući cijeli dan, u njoj se ide van, i to ne samo u dućan. Ova luda godina preokrenula je modu na svoj specifičan način, jer odijevanje apsolutno ovisi o lifestyleu. Stoga, nije čudo da je ova komocija pokorila svijet i donijela nam neke nove modne formule. Jedna od najboljih je trenirka s klasičnim kaputom boje konjaka ili navy nijanse jer to je sudar stilskih svjetova.Trenirka, hoodica i premekane hlače s jedne strane i bazičan kaput inspiriran čistom poslovnom klasikom, s druge. Kad se ta dva svijeta nađu na istoj valnoj duljini, nastaje susret različitosti i to je ono najzabavnije. I ako pogledamo širu sliku, ovo je još jedna mijena trendova, a oni se nižu kako društvo diše. A dok ovaj ludi film ne završi, zavalit ću se u dekicu u najmekšoj plišanoj trenirci i uzeti kokice.