Snježana Punčikar i Ana Štefanec zajedno imaju gotovo 45 godina radnog iskustva u području ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Zajedno su 2014. osnovale dječji vrtić Dobro Drvo – vrtić po mjeri djeteta, roditelja i zaposlenika – čiji je cilj doprinijeti usklađivanju poslovnog i obiteljskog života roditelja s djecom uključenom u programe ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Što o iskustvu rada s djecom i lekcijama koje su naučile iz pandemije, kao i o jedinstvenim programima kojima se ističu u odnosu na druge hrvatske vrtiće kažu osnivačice vrtića Dobro Drvo pročitajte u nastavku.Vrtić Dobro Drvo je otvoren 2014. Koliko se u posljednjih sedam godina promijenio pristup odgoju i obrazovanju djeci vrtićke dobi?Od same ideje o osnivanju vrtića, znale smo što želimo. Naš jedini cilj bio je stvoriti mjesto na kojem će djeca i odrasli zajedno učiti i rasti – poticajno okruženje koje će omogućiti nama da radimo ono što volimo i djeci da do maksimuma razvijaju svoje potencijale.Vrtić je u svojim počecima bio, u punom značenju te riječi, pravi mali tim sastavljen od sedmero djece, naše tete Marije Dimlić u kuhinji i nas dviju odgajateljica. Ne možemo reći da nije bilo izazovno i neizvjesno. U početku smo radile apsolutno sve: od vođenja i administracije, pa do boravka s djecom u grupi i brige za njdih. Iako su neki radni dani trajali i po 14 sati, nije nam bilo teško jer smo jasno znale što želimo i jer je naš cilj odražavao ljubav prema radu s djecom. Nakon sedam godina rada i postignutog uspjeha, danas napokon ponosno možemo da je ona narodna izreka koja kaže da „gdje ima volje, ima i načina“ istinita. Uz volju i želju, doista je sve moguće.Danas naš mali vrtić više i nije toliko malen. Na jednom smo mjestu uspjeli okupiti 18 stalno zaposlenih i 90-ero djece, a postoji i lista čekanja za upis. Tim koji brine o djeci čine stručnjaci iz različitih znanstvenih i praktičnih disciplina: odgojitelji, magistre ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, pedagozi, psiholozi, logopedi, kineziolozi i medicinska sestra. Više to nismo samo nas dvije i teta Marija i kada bismo rekle da smo na to ponosne, ne bismo rekle dovoljno.Iako priča zvuči završeno, kako bismo djeci pružili najbolje, konstantno se nastojimo dodatno usavršavati. Sudjelujući u raznim međunarodnim projektima i stručnim usavršavanjima pratimo trendove i zbivanja iz polja ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, u Europskoj uniji i šire. Kombinacijom stalnog usavršavanja naših vještina, s jedne strane, i osluškivanja potreba roditelja i djece, s druge strane, svakim danom nastojimo biti bolji nego jučer.Institucionalni odgoj i obrazovanje uvelike se promijenio od 2014. godine, a razlozi su mnogostruki i teško ih je jasno istaknuti. Promjenu možemo tumačiti u kontekstu pandemije koja nas je sve iznenadila, potresa koji nas je dodatno uzdrmao, ili u kontekstu sveopćih promjena načina života koji su se događali čak i prije svih ovih nepredvidljivih događaja. Bilo kako bilo, naš tim od mirne 2014. godine do ne toliko mirne sadašnjosti nastoji na što kvalitetniji način odgovoriti na sve izazove i promjene te, prije svega, biti potpora djeci i roditeljima.Kako su nastali odgojno-obrazovni programi vrtića Dobro Drvo?U planiranju programa rada Dječjeg vrtića Dobro Drvo glavno polazište bilo nam je dijete: njegove razvojne potrebe, interesi i želje. Praćenjem potreba i osluškivanjem interesa roditelja i djece, stvorili smo jedinstven odgojno-obrazovni program koji, uz redovni desetsatni rad na situacijskom učenju engleskog jezika i sportu, čine i tri posebna besplatna poslijepodnevna programa koja smo uveli uz potporu EU fondova – STEM, dramski i logopedski programi.Dodatno, budući da u svakodnevnom radu dokumentiramo i pratimo svako dijete, kako individualno, tako i na razini skupine,, svi su naši programi u stalnom procesu izmjena i prilagodbi.Što vas je potaknulo na uvođenje dramskog, STEM i logopedskog obrazovnog programa?Odgovor na to pitanje je jednostavan. Na uvođenje svakog od programa potaknula nas je želja da djeci pružimo sve potrebne uvjete da se razviju u sposobne, slobodne i sretne odrasle osobe. Osluškivanjem njihovih potreba, kao i znanjem koje smo usvojile tijekom naših akademskih dana i dodatno razvile radom s djecom, znale smo da uvjeti u kojima oni mogu doseći svoje maksimalne potencijale podrazumijevaju dramske, STEM i logopedske programe.Pomoću raznih dramskih tehnika djeci se može pomoći da "prerade" razne stresne situacije, što je posebno važno uzimajući u obzir pandemiju i potrese. Mala djeca nemaju dovoljno opširan vokabular da bi mogla verbalizirati što osjećaju te im pri tome uvelike pomažu različite dramske tehnike. Svakodnevnim radom s nositeljicom dramskog programa u našem vrtiću, odgojiteljicom i dramskom pedagoginjom Anom Malnar te s kazališnom i likovnom umjetnicom multimedije Krunom Tarle koja nadgleda program, djeca koja sudjeluju u ovom programu svakodnevno, imaju priliku kroz neometanu igru "preraditi“ razne stresne situacije.Na uvođenje STEM programa potaknula nas je činjenica da su djeca u današnje vrijeme odmah po rođenju izložena multimediji i da živimo u STEM revoluciji i okruženju. Autorica Gopnik u knjizi "Znanstvenik u koljevci: što nam rano učenje kazuje o umu" navodi kako su djeca od najranijih dana znatiželjna te kako uče istražujući i propitujući okruženje oko sebe. Iščitavajući znanstvenu literaturu i propitujući ju u stvarnosti, uvidjele smo kako je autorica Gopnik u pravu te smo odlučili kreirati program i okruženje koje će djecu, već od najranije dobi poticati na kritičko propitivanje i istraživanje okoline metodom pokušaja i pogrešaka. U kasnijoj će dobi, djeca polaznici našeg programa, na temelju različitih osmišljenih poticaja, aktivnosti i materijala imati priliku kreirati i oblikovati kritička mišljenja te stvarati i propitivati vlastite teorije o svijetu koji ih okružuje. Nositeljica STEM programa je naša odgojiteljica Ana Momčilović koja je, zahvaljujući sredstvima iz EU fonda, završila dodatne specijalizirane edukacije iz ovog područja.Zbog sve većeg broja djece s poremećajima izgovora, u našem se vrtiću javila potreba za uvođenjem logopedskog programa. Nositelj programa je profesor i logoped Dejan Tišljar. Kroz logopedski program pomažemo djeci koja se suočavaju s usporenim razvojem govora, nedovoljno razvijenim govorom, dislalijom, disfazijom, afazijom i dispraksijom da usavrše sposobnost govora te da u budućnosti ostvare pune potencijale na akademskom području i u željenim karijerama. U suradnji sa Socijalnim centrom Trnje te uz potporu EU fonda, u ovaj program smo uključili i djecu slabijeg socio-imovinskog statusa koji nisu polaznici našeg vrtića.Smatramo da nam je potpora EU fonda uvelike pomogla prilikom podizanja kvalitete odgojno-obrazovnih programa u našem vrtiću, te nam je pružila mogućnost dodatnog stručnog usavršavanja svih zaposlenika putem raznih edukacija, kao i zapošljavanje dodatnog stručnog kadra. Zahvaljujući projektu, vrtić je i opremljen najsuvremenijom didaktikom, materijalima i igračkama. Naš EU projekt je trajao 30 mjeseci i završava u svibnju ove godine te se iskreno nadamo nastavku projekta kako bi vrtić imao priliku dodatno razvijati nove programe i zadržao postojeću kvalitetu.Kako biste doprinijeli usklađivanju poslovnog i privatnog obiteljskog života uveli ste uslugu poslijepodnevnog rada i posebne odgojno-obrazovne programe. Jesu li i roditelji prepoznali benefite vašeg pristupa?Povratna informacija od roditelja i više je nego pozitivna. Nakon svakog razgovora s njima, nećemo vam lagati, dan nam bude sretniji, poletniji i bolji. Baš smo jučer imale priliku razgovarati s mamom jednog trogodišnjeg dječaka koji je polaznik našeg STEM programa, a koja nije mogla kriti svoju iznenađenost načinom na koji smo uspjeli osnove STEM-a približiti toliko malenom djetetu.Osnovna logika koja leži iza svakog našeg programa je učiniti učenje zanimljivim pomoću strpljenja, igre i zabave te tako već od najranije dobi potaknuti dječju znatiželju, kreativnost, logiku i želju za usvajanjem novih informacija, znanja i iskustava.Iza nas je godina dana izazova. Što ste vi naučile iz pandemije, a što biste savjetovali roditeljima?Vrlo dobro, ali i vrlo izazovno pitanje. Valjda su sva dobra pitanja takva. Ne možemo ukratko reći kojim nas je sve lekcijama naučila ova pandemijska godina, no, baš kao i mnogi, možemo reći da smo naučile mnogo – kako na osobnom, tako i na profesionalnom planu.Prije svega smo naučile da je razdoblje pred nama nepredvidljivo i da je za uspjeh potrebno biti prilagodljiv i pravovremeno reagirati na trenutnu situaciju. Kada bismo rekle da je godina iza nas izazovna i nepredvidljiva, blago bismo se izrazile, no ona nas je samo dodatno osnažila za sve buduće prepreke s kojima ćemo se susretati.Lekciju o pravovremenoj reakciji primijenile smo u pravom trenutku. Tako smo za vrijeme lockdowna i dalje provodili sve naše programe putem raznih platformi, osmislili smo Učilicu Dobro Drvo, svi zaposlenici vrtića doprinijeli su vlastitim angažmanom i odgovornim ponašanjem poslovanju vrtića više no ikada i ovim im putem želimo na tome od srca zahvaliti. Smatramo da nas je novo normalno samo sve još više povezalo i da smo, zajedno s našim polaznicima, zahvaljujući zajedničkom radu i prilagodbama stvorili još bolji tim.Godina koja je za nama naučila nas je da ne odustajemo, da živimo dan po dan, da hrabro i otvorena srca idemo naprijed, da se ne bojimo izazova i problema, jer, kako je naša pokojna mentorica prof. dr. sc. Arjana Miljak znala reći, "problemi su naši prijatelji", a ako je čovjek otvoren, iz svakog "problema" može naučiti nešto novo.Tijekom cijelog pandemijskog perioda nastojale smo i nastojimo biti podrška djeci i roditeljima. A što bismo im savjetovale? Prije svega da slušaju sebe i svoju djecu. Da što kvalitetnije provode vrijeme sa svojom djecom, da im se uistinu nastoje posvetiti, da čitaju i razgovaraju sa djecom, da nastoje umiriti dječje strahove ukoliko postoje. Svako dijete je posebno i kroz ovo izazovno razdoblje "prolazi" na sebi svojstven način. Na roditeljima, kao i na nama profesionalcima je da prepoznamo i uočimo individualne potrebe svakog djeteta. U ovim nepredvidivim vremenima smatramo da je najvažnije zajedničkim naporima sačuvati mentalno zdravlje svih nas, a posebno djece. Ipak na njima svijet ostaje.