U svijetu u kojem često jurimo za brzim trendovima, brend Croatian Lace podsjeća nas na ljepotu usporavanja, ručnog rada i naslijeđa koje ima dušu. Iza ove poetske vizije stoji Ranka Grgić Posavec – kreativna poduzetnica, dugogodišnja promotorica domaćeg dizajna i osnivačica nekadašnje zagrebačke koncept trgovine Take Me Home. Nakon što je godinama bila važan kotačić domaće dizajnerske scene, odlučila je napraviti zaokret i u potpunosti se posvetiti projektu koji već pri samom pogledu na ime budi znatiželju i divljenje – Croatian Lace.– Iza brenda Croatian lace stoji donedavna vlasnica i osnivačica TAKE ME HOME Croatian design shop-a, jedne od prvih zagrebačkih koncept trgovina hrvatskog dizajna, kreativna poduzetnica Ranka Grgić Posavec, koja je nakon jedanaest godina uspješnog vođenja TAKE ME HOME brenda zaključila da on može nastaviti rasti i bez nje, te se odlučila posvetiti isključivo Croatian lace kolekciji koja je originalno nastala unutar brenda trgovine, a od prošle godine funkcionira kao samostalan brend – kaže nam.Kao i sve dobre ideje, i ova nije nastala iz plana, nego iz osjećaja. Umjesto ekspanzije, odlučila je poslušati intuiciju i – stvoriti.– Ideja za pokretanje Croatian lace kolekcije javila se negdje u petoj godini poslovanja TAKE ME HOME shopa, kada je s poslovne strane bilo pravo vrijeme za otvaranje druge koncept trgovine, no kako se nisam osjećala spremna na taj korak, odlučila sam umjesto toga proizvesti vlastitu kolekciju dizajnerskih suvenira. Koristeći se iskustvom iz prodaje hrvatskih dizajnerskih proizvoda, osmislila sam kolekciju koja će promovirati našu kulturnu baštinu i pomalo zanemarenu, a prelijepu hrvatsku čipku, odnosno hrvatsko čipkarstvo koje se nalazi na UNESCO-voj listi zaštićene kulturne baštine čovječanstva – objašnjava pa nastavlja:– Inspiraciju sam dobila prateći hrvatski dizajn i uočivši neke uporabne predmete kao stolić i lampu nadahnute hrvatskom čipkom, shvatila sam da je moguće i potrebno proizvoditi uporabne, svakodnevne proizvode s motivom čipke spajanjem tradicionalnog i suvremenog dizajna. –No nije sve krenulo iz poslovne kalkulacije. Ljubav prema čipki dogodila se mnogo ranije i, kako sama kaže, bila je to ljubav na prvi pogled. Čipka ju je očarala svojom krhkošću, ljepotom i pričom koja se plete unutar svakog konca.– S čipkom je bila ljubav na prvi pogled. Prije puno godina, kada sam prvi put vidjela pravu čipku, bila sam potpuno očarana njenom nježnošću, finoćom, nevjerojatno preciznim i detaljnim dizajnom, tankim nitima ispletenim u nešto što me podsjetilo na morsku pjenu. Činjenica da je u svaki komad utkano nevjerojatno puno truda, vještine i vremena, dodatno me osvojila kao izuzetno vrijedno i važno kulturno naslijeđe našeg podneblja. Odmah mi je bilo jasno zašto je čipku u početku nosilo i koristilo samo plemstvo na dvorovima, a i kasnije kada se počela šire upotrebljavati uvijek je bila za najposebnije i naj svečanije prilike. I sama sam na vjenčanju nosila vjenčanicu s čipkom, iako nažalost ne hrvatskom. –U trenutku kada pogledate bilo koji komad iz kolekcije Croatian Lace, postaje vam jasno da se tu ne radi samo o objektima. Riječ je o emocijama pretočenima u tkaninu – u precizno izbalansiranoj igri minimalizma i tradicije.– Hrvatska čipka je svojim dizajnom nevjerojatno složena i puna detalja, tako da smo pri dizajniranju naših proizvoda išli u potpuno minimalističkom smjeru kako bismo dobili balans između kompleksnosti i jednostavnosti, ali i želeći pokazati čipku u njenom punom sjaju, da joj ništa takoreći ne smeta. Upotrebljavajući jednostavne geometrijske elemente, glatke materijale i samo tri osnovne boje, dobili smo kolekciju koja ističe svu ljepotu našeg naslijeđa na suvremen i elementaran način. Croatian lace kuhinjske krpe, naš najprodavaniji proizvod, prikazuju kombinaciju paške i hvarske čipke u uzorku od osam krugova, i to je ujedno i naš najkompleksniji dizajn. Ostali proizvodi uglavnom sadrže smo jedan krug odabrane čipke na kvadratnoj podlozi, čime otisak čipke dobija jednostavan okvir na isti način kako se i prava čipka uokviruje i stavlja na zid, no s razlikom da našu čipku možete koristiti svaki dan i u njoj uživati bez grižnje savjesti da koristite i trošite nešto što je jako skupo i što će se s vremenom uništiti. Kako u dizajnu općenito najviše volim i cijenim minimalizam, tako je i moja kolekcija prije svega minimalistička. –Iza svakog motiva čipke stoji povijest, lokalna kultura i posvećenost žena koje su satima i danima plele uzorke. U Croatian Lace kolekciji, sve tri najpoznatije čipke – pašku, hvarsku i lepoglavsku – pronašle su svoj prostor. Svaka od njih prenosi duh kraja iz kojeg dolazi, a zajednički dišu u jednoj suvremenoj priči.– Također mi je bilo važno u kolekciji prikazati sve tri naše najpoznatije čipke; pašku, hvarsku i lepoglavsku, jer su sve tri drugačije i jako posebne, iz različitih podneblja, nastale pod različitim utjecajima i uvjetima, izrađene različitim tehnikama, a opet sve tako fine, prozračne i neodoljivo privlačne, svaka na svoj način – kaže Ranka.No kako nastaje jedan komad? Što sve stoji iza jedne kuhinjske krpe, jastučića ili podmetača za čaše? Ovdje nije riječ samo o dizajnu, već o pažljivo osmišljenom i dugotrajnom procesu koji uključuje brojne faze i suradnike.– Svi naši tekstilni proizvodi imaju sličan proces izrade koji uključuje odabir i nabavu tekstila, rezanje odn. krojenje tekstila na potrebnu dimenziju, zatim odnošenje iskrojenog materijala u tiskaru i nakon tiska vraćanje natrag kod krojačice na šivanje. Na kraju se sašiveni proizvodi slažu i pakiraju u ambalažne omote. Kod jastučića s lavandom još ima i faza punjenja prije nego se zašiju do kraja. Svemu naravno prethodi sam dizajn proizvoda, ambalaže i priprema za tisak – otkriva pa dodaje:– Podmetači za čaše režu se iz velikih ploča gumiranog pluta i zatim pojedinačno tiskaju. Jedino papirnate proizvode, bilježnice za recepte i mini planere, ne izrađujemo sami, već ih kupujemo gotove i onda na njih tiskamo čipku i informativni tekst o hrvatskom čipkarstvu. Proces proizvodnje je složen i dugotrajan, ali su zato svi proizvodi vrlo visoke kvalitete, svi materijali pomno odabrani. Najzahtjevnije je otisnuti kompleksan uzorak kao što je naša čipka tako da izgleda dovoljno detaljno i realistično i zato surađujem s čak četiri tiskare jer je svaka specijalizirana za određenu vrstu tiska i podloge. Kupci često na prvi pogled misle da se radi o pravoj čipki, a ne o otisku, što znači da smo zaista uspjeli postići vrhunski otisak motiva čipke na našim proizvodima. Suradnici s kojima radim na izradi Croatian lace kolekcije su vrlo predani kvaliteti i jako sam svima zahvalna na uspješnoj dugogodišnjoj suradnji, a posebice mojoj prijateljici i dizajnerici Neli Marušić koja od početka sve moje ideje pretvara u dizajn naših proizvoda. –Inspiracija za nove proizvode ne dolazi iz trendova, već iz života. Svaki predmet iz kolekcije mora imati svoju svrhu, mora biti koristan i upotrebljiv – ali istovremeno mora nositi ljepotu čipke, jer upravo je to ono što svakodnevicu čini posebnijom.– U kreiranju kolekcije vodim se idejom da svi proizvodi moraju biti korisni za uporabu u svakodnevnom životu, tako da svatko tko ih koristi može uživati u ljepoti čipke svaki dan, u svojem domu, kuhinji, na radnom mjestu. Također moraju biti lagani, malih dimenzija i jednostavni za transport jer su osim našim domaćim kupcima namijenjeni i kupcima putnicima, turistima, posjetiteljima koji proizvode s hrvatskom čipkom nose u sve dijelove svijeta. Trudim se svake godine dizajnirati jedan do dva nova proizvoda u kolekciji, koji se moraju nadopunjavati s već postojećim proizvodima, biti praktični i korisni svima. Također postojeće proizvode stalno dorađujem, poboljšavam i prilagođavam kako bi kolekcija bila što cjelovitija i smislenija. Ove godine osmislila sam vrećicu za kruh za koju se sama sebi čudim da je se nisam prije sjetila, jer je baš odličan i jako praktičan proizvod – objašnjava.Kao i svaki mali brend koji odluči raditi lokalno, kvalitetno i s dušom – i Croatian Lace se suočava s nizom izazova. Od pronalaska suradnika koji dijele viziju do borbe s rastućim cijenama materijala, put nije bio jednostavan. Ali Ranka ne odustaje. Uči, prilagođava se i – uživa.– U Hrvatskoj je dosta zahtjevno proizvoditi u malim serijama. Najteže mi je bilo pronaći kvalitetne suradnike koji bi dijelili moju viziju i imali jednaku predanost kvaliteti po cijeni koju bih mogla platiti. Za to je bilo potrebno puno vremena, truda, pokušaja i pogrešaka. No na greškama sam naučila i sada točno znam što tražim od suradnika, pa ih je i lakše pronaći. Puno sam kroz to vrijeme naučila o tehnikama tiska, šivanja, pripremi za tisak. Zato mi je ovo što radim i jako zabavno, jer je uvijek dinamično i jer volim učiti nove stvari. U zadnje vrijeme suočena sam s drugim velikim izazovom, a to je pokušati ostati cjenovno pristupačan u trenutku kada sve cijene materijala i usluga nezaustavljivo rastu. Takva situacija zahtijeva jako puno truda i kreativnosti – kaže. I dok mnogi dizajneri imaju jedan komad koji im je najdraži, Ranka ističe da za nju svaki komad ima svoju svrhu i primjenu. Ali ipak, postoji nešto što joj svaki dan iznova izmamljiva osmijeh.– Iskreno, osobno koristim sve proizvode iz kolekcije i uživam u njima svaki dan. Kruh čuvam u našoj novoj vrećici za čuvanje kruha, posuđe brišem našom kuhinjskom krpom, vrući lonac primam našim držačem. Jako su mi svi lijepi i dobri. Estetski, moj favorit su podmetači za čaše jer obožavam taj kontrast između tamnog pluta i prozračne bijele čipke. Posebice kada stavite čašu s vodom na podmetač pa kroz čašu na dnu vidite čipku. To mi uljepša svaki dan. –Postavlja se pitanje: kako uopće balansirati između estetike i tržišnih zahtjeva? Ranka ne dvoji – upravo čipka donosi ravnotežu između ljepote i funkcionalnosti.– Kada radite s čipkom, nije teško pronaći ravnotežu između umjetničkog i komercijalnog jer je svaka čipka sama po sebi malo umjetničko djelo i od toga sve kreće. Cijela Croatian lace kolekcija je komercijalna, takva mora biti i to je njen koncept, no upravo je čipka ta koja izbalansira svaki proizvod u nešto divno, a uporabno. Ponekad znam čuti komentare kupaca da bi im bilo žao koristiti tako lijepu krpu ili držač, ali baš u tome i jest poanta, da si uljepšate svakodnevicu korištenjem lijepog proizvoda, koji u konačnici nije skup i možete kupiti novi ili još jedan ako i kada je potrebno – otkriva.I naposljetku, što nas čeka u budućnosti brenda Croatian Lace? Ranka ne sanja o velikim svjetskim podijima. Umjesto toga, želi stvarati još, uživati u procesu, i nastaviti dijeliti priču o hrvatskoj čipki na način koji je autentičan i njezin.– Razvijati nove proizvode, širiti kolekciju, ostvariti nove suradnje s novim trgovinama hrvatskog dizajna, uživati u procesu stvaranja – zaključila je.